Benny Fredriksson tror på förändring

ANNONS
|

-Inom svensk scenkonst ser vi en stor förändring. Rekryteringen har varit väldigt entydig där tre av fyra utnämningar har varit kvinnliga de senaste åren, säger Benny Fredriksson, teaterchef på Stockholms stadsteater.

Han påpekar att Marie-Louise Ekman tar över på Dramaten i sommar och att Birgitta Svendén blir chef på Kungliga Operan nästa år.

-Så om du ringer mig om något år tror jag att det ser annorlunda ut, säger Benny Fredriksson.

Ser du en risk att det ska slå över åt andra hållet?

-Nej. Det finns inga risker. Det är bara viktigt att arbeta med den här frågan. Debatten som har varit när det gäller jämställdheten på de konstnärliga arbetsplatserna har varit ovärderlig. Det är inte längre något som man kan glömma bort och det tycker jag är jättebra.

ANNONS

Hur stor betydelse har lönenivån för att du har ditt jobb och och stannar kvar på det?

-Ingen betydelse alls.

Så om den skulle sänkas skulle du stanna kvar ändå?

-Så kan man inte heller säga. Men jag har inte sagt att om jag inte får den här lönen så är jag inte här. Det finns så enormt många anledningar till varför man får den lön man får. Jag har inte tagit det här jobbet för att få just den här lönen. Jag är chef på Stockholms stadsteater för att jag tycker att det är och alltid har varit en av landets intressantaste kulturinstitutioner.

Moderna museets chef Lars Nittve har högst lön i sammanställningen. Skälet till att han sticker ut är enligt kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att han fått förnyat förordnande efter sex år på posten.

-Då blir det ju en omförhandling, säger Lena Adelsohn Liljeroth.

Själv vill Lars Nittve inte uttala sig. Eller rättare sagt, hans pressekreterare hälsar att museichefen har väldigt mycket att göra och därför inte har tid att kommentera lönenivåer.

ANNONS