Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Becel-annons fälld av nya RO

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fällde på sitt allra första möte fyra annonser. En var från Unilever. Annonserna prövades utifrån god marknadsföringsetik i reklam.
Reklamombudsmannen är näringslivets nya system som ska verka för effektiv självsanering av marknadskommunikation.
Opinionsnämnden fällde fyra företags reklam:
Hedlunds rörledningsfirma AB för vilseledande text "Bäst i test". Diners Club Sweden AB för vilseledande om kortets giltighet i USA och Kanada. Unilever Sverige AB för annonser för Becel och Becel Proactiv som inte utformats så att det tydligt framgår att det är reklam. Samt TVNS Scandinavia AB för könsdiskriminering i en reklamfilm för Flavorwave Owen.
Reklamombudsmannens opinionsnämnds uppgift är att pröva om reklam strider mot Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation.
- Det är tillfredställande att den nya opinionsnämnden nu har kommit igång med sitt arbete. Vi har redan fått ett hundratal anmälningar till RO och arbetar intensivt med att utreda och pröva alla ärenden. Uppenbara fall kommer jag själv meddela beslut om, medan svårbedömbara ärenden kommer att prövas i opinionsnämnden. För att säkerställa en snabb hantering kommer nämndmöten att hållas varje månad, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman i ett pressmeddelande.

Opinionsnämnden friade reklamaktiviteter från följande företag:
S.T.A.T. Underwear i utomhusreklam kalsonger är inte stötande. Entraction Operation Ltd, deras reklamfilm för sajten Kojakpoker anses inte könsdiskriminerande

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.