Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Barnkalas kostar allt mer

    Många oroar sig för att inte ha råd med barnkalaset. På en växande marknad är utbudet större och kostnaderna högre allt högre.

    I helgen uppmärksammade GP:s krönikör Joakim Lamotte att allt fler väljer att ha påkostade kalas och vilka konsekvenser det kan få. Och marknaden för barnkalas har växt där leklanden har blivit allt fler de senaste åren. I Göteborg kostar ett barnkalas på ett av leklanden mellan 130–200 kronor per barn. Om alla barn i en klass på 20 barn ska komma handlar det tusentals kronor för kalaset. Andra populära aktiviteter som bowling ligger i samma prisklass som leklanden. Frölundabadet tar 1 500 kronor för ett kalas men då ingår ingen mat. På Vattenpalatset i Lerum kostar det cirka 150 kronor per barn.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    På Universeum har man anordnat barnkalas i över tio års tid och enligt Dorotea Blank, programchef på Universeum, har efterfrågan ökat med åren. Nu ordnar man cirka fem kalas per helg, för totalt ungefär 50 barn. Utöver det finns det sällskap som kommer dit och har kalas på egen hand. Debatten som förts kring att kalasen blir allt mer påkostade har fått Universeum att tänka om.

    - Vi har själva fått oss en tankeställare. Vi ska verkligen jobba med kalasfrågan framöver och hur man kan utveckla den. Så att den kanske inte kostar lika mycket men framför allt att den inkluderar en hel klass, säger hon.

    Ordnar man ett eget kalas med egen picknick kostar det 105 kronor per barn i inträde på Universeum. Vill man ha guidad pedagogisk tur kostar det 1 250 kronor och maxantalet är då 13 barn.

    - Kalasen för oss är till för att det finns förväntan, vi tjänar inga pengar på det. Vår grundinställning är att alla ska ha möjlighet att ha kalas hos oss, säger Dorotea Blank.

    Det är inte bara kalasen som kostar på, det är även presenterna. Enligt en undersökning som Nordea genomförde 2011 lade svenskarna 27,8 miljarder kronor på presenter till barn. Då var man villig att lägga mellan 160–200 kronor på en present till en av sina barns kompisar.

    - Enligt vår bedömning har siffrorna inte ändrats så mycket sedan 2011, varken upp eller ner, säger Emma Persson, privatekonom för unga på Nordea.

    Hon talar om att förväntningarna på både kalaset och presenten är högre i dag än tidigare Att om ett barn har ett större kalas sätter det press på övriga föräldrar.

    Vem sätter den pressen?

    - Jag tror att det är kombination mellan föräldrar, barn och sociala medier till viss del. Det är tydligt i dag vad andra gör och man lägger gärna upp bilder när man är om något roligt, säger Emma Persson.

    För att minska kostnaderna menar hon att man bör tala med de andra föräldrarna och gemensamt göra upp en plan och sätta rimliga förväntningar.

    - Försöka att hitta alternativa lösningar, för är man i en skolklass med 25 barn blir det snabbt dyrt. I stället kan man slå sig samman några stycken och hyra en bowling eller liknande tillsammans.

    - Men det gäller även presenter, att flera föräldrar går samman och köpa något som verkligen blir något bra.

    För att barnet ska förstå situationen bättre menar Emma Persson även att man som förälder ska prata med barnen om ekonomin.

    - Bjud in ditt barn till prata om familjens förutsättningar. Det är naturligtvis ett jättejobbigt samtal att ha men barnet har rätt att få veta, att ha rätt förväntningar vad föräldrarna kan erbjuda, säger hon.

    Lek & Buslandet vid Backaplan är det största leklandet i Göteborg och har ungefär 25 procent av sin omsättning från barnkalas enligt bolagets grundade Mikael Andréasson.

    - Vi har ungefär 700–800 barn i veckan som har barnkalas här hos oss i Göteborg. Det är mycket populärare med barnkalas här i Göteborg än på vår anläggning i Örebro, även om man tar hänsyn till befolkningsmängden, säger han.

    Anläggningen har funnits sen 2007 men Mikael Andréasson har inte märkt av att det skulle vara en större efterfrågan i dag än tidigare på barnkalas.

    - Det som ändrats är att man i dag vill ha större valmöjligheter, att själv kunna bestämma om man vill ha det lite dyrare eller billigare, säger han.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.