Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Granskningsnämnden för Radio och TV har inlett ett samarbete med deras brittiska motsvarighet Ofcom med syfte att alkoholreklamen till Sverige ska stoppas. Vi startade den processen, skriver Anna Carlstedt, IOGT-NTO. Bild: Arkivbild: Johanna Wallin

Barn utsätts för alkoholreklam i TV – trots förbud

Debatt Sverige är ett av de länder som visar mest alkoholreklam på TV under de tider då flest barn tittar. Trots det totalförbud som råder. Det är oroväckande och måste stoppas, skriver Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO.

Sverige har en ansvarsfull alkoholpolitik som utgår från ett folkhälsoperspektiv. En alkoholpolitik som WHO till stora delar använder sig av i sina rekommendationer för att minska alkoholens skadeverkningar. I den svenska lagstiftningen ingår bland annat ett totalförbud mot alkoholreklam i TV. Men det är ett förbud som inte efterlevs. Reklam för alkohol har blivit allt vanligare i svensk TV, och inte sällan visas den under de tidpunkter då våra barn och unga tittar. Det är ett oroväckande faktum.

Alkohol är inte vilken vara som helst. Forskning visar att alkoholreklam dels ökar konsumtionen bland unga samtidigt som den sänker debutåldern. En internationell studie gjord i elva länder, däribland Australien, Storbritannien, Brasilien, Spanien och USA, visar också att Sverige är det land av de granskade som visar mest alkoholreklam på TV under de tider då flest barn tittar.

Fördubblats sedan 2008

Att alkoholreklamen ökar syns tydligt när man tittar på Sifo:s reklammätningar som visar att alkoholreklamen ökade med 25 procent mellan 2011 och 2012. Sedan 2008 har investeringarna mer än fördubblats och stora delar av de satsningarna är för tv-reklam.

Man kan fråga sig hur ett land med en för övrigt ansvarsfull alkoholpolitik kan tillåta att förbudet mot alkoholreklam i TV ignoreras, och att barn och unga exponeras för den.

Det som har hänt är att de flesta kommersiella TV-kanalerna, med undantag av bland annat TV4, sänder från Storbritannien och därför menar att de styrs av brittisk lag som tillåter TV-reklam för alkohol. Men TV-kanalerna sänder bara till Sverige, med program och reklam på svenska, riktade exklusivt till en svensk målgrupp. I det läget är det tydligt att svensk lag också borde gälla.

Sändningarna anmälda

För IOGT-NTO, som under en längre tid granskat alkoholreklamen och sett hur den ökat, är det här en angelägen fråga. Vi jobbar för att förbudet mot alkoholreklam i TV-sändningar ska upprätthållas. Under 2011 anmälde vi därför ett antal TV-kanaler som i dag sänder alkoholreklam i sina svenska sändningar, däribland TV 3, Kanal 5 och TV 6. Den processen pågår just nu och Granskningsnämnden för Radio och TV har inlett ett samarbete med deras brittiska motsvarighet Ofcom med syfte att alkoholreklamen till Sverige ska stoppas. Vi startade den här processen därför att TV-kanalerna smiter undan svensk lag och underminerar en del av vår ansvarsfulla alkoholpolitik.

Frågan om alkoholreklam diskuteras inte bara i Sverige. I Finland och de baltiska länderna pågår debatten för fullt om en hårdare reglering. I vårt grannland Norge är frågan också aktuell, där har bland annat TV3 valt att avstå från att sända alkoholreklam, trots att de antagit samma EU-direktiv som tv-kanalerna i Sverige hänvisar till när de sänder alkoholreklamen här.

I den norska tidningen Dagen kunde man läsa följande kommentar från norska Tv 3:s presstalesman Glenn Ø. Støldal:

”Vi forholder oss til enhver tid til gjeldende lover og regler. Derfor har vi ingenting nytt å si om denne saken, i og med at forbudet består og at således er ingenting endret."

Med andra ord så menar norska tv 3 att alkoholreklamen i tv-sändningar fortfarande är förbjuden. Varför Tv 3 i Sverige gör en annan tolkning och fortsätter trotsa svensk lag är en gåta.

Driver ärendet vidare

IOGT-NTO fortsätter arbeta mot att unga exponeras för alkoholreklam och vi fortsätter att sätta folkhälsan främst. Att vi i Sverige ska kunna upprätthålla den lagstiftning vi redan har känns självklart. Vi kommer driva ärendet så långt det går. Vår förhoppning är att när resan är slut så kommer det svenska förbudet mot alkoholreklam i tv också vara ett förbud i praktiken.

Anna Carlstedt

ordförande IOGT-NTO

Bild - 2
Mest läst