Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Mai Källman, idrottslärare på Landvetterskolan, vill ha en lag som tvingar skolor att ha fler idrottstimmar i skolan.

"Bara en lag kan öka idrottstimmarna i skolan"

Landvetterskolan i Härryda kommun har mest schemalagd idrott per vecka för åttaåringar: 90 minuter, varav 60 i idrottshallen. Ändå är det för lite, anser idrottsläraren Mai Källman.

På 1930- och 1940-talet hade eleverna idrott fyra dagar i veckan och tolv friluftsdagar per år. I dag räcker tiden knappt till två dagar och skolorna ska ha friluftsdagar, men ingenstans finns bestämt hur många.

- Jag tror att det enda som kan öka idrottstimmarna i skolan är en lag, så att skolorna inte kan komma undan, säger Mai Källman, idrottslärare på Landvetterskolan.

Hon menar att samhället sätter in sina åtgärder när det är för sent. I stället borde vi förebygga hälsoproblem redan i skolan. Det handlar om att bygga upp en stark benstomme, att ge kunskap till barnen och framför allt att få alla att röra på sig.

- I skolan får alla möjlighet att idrotta, oavsett föräldrarnas ekonomiska situation eller engagemang i idrottsföreningar, säger Mai Källman.

Att dela upp den tid som finns i fler och mindre pass är ingen bra lösning, eftersom barnen behöver en halvtimme till ombyte. På just Landvetterskolan är tillgången till idrottshallarna en begränsning. Därför har Mai Källman en timme med åttaåringarna medan deras klassföreståndare tar hand om en halvtimme.

Annica Jäverby är klassföreståndare för klass 2c och under deras 30 minuter har barnen fått öva samarbetslekar och varit på skidanläggningen. Hon märker på lektionerna om åttaåringarna fått röra sig eller inte:

- När det är regnigt blir det mer liv i klassen eftersom de inte fått röra på sig, men vid vackert väder är de helt tysta när vi börjar lektionen. Ofta kan det löna sig med en kort lek, berättar hon.

Sen händer det också att elever inte kan eller vill vara med på idrottslektionen: alltfler elever undviker att duscha för att inte behöva visa sig för andra, vissa gillar inte att duschstrålen kommer rakt uppifrån eller gympapåsen kanske ligger hemma hos den andra föräldern.

- Vi måste se varför vissa inte rör sig och hjälpa till med olika stöd. Det kräver en fungerande infrastruktur på skolan och tillräckligt många lärare.

När det gäller glömda gympapåsar finns reservkläder för de yngsta årskullarna. Använda kläder tar Mai Källman hem och tvättar.

- Målet för oss är att de fortsätter röra på sig under resten av sina liv. Sen exakt vad de gör spelar ingen roll. Det finns så mycket att välja bland så det finns alltid något för alla, säger Mai Källman.

Landvetterskolan i Härryda följer kommunens timplan:

Årskurs 1: 60 minuter

Årskurs 2: 90 minuter

Årskurs 3: 100 minuter

Årskurs 4: 100 minuter

Årskurs 5: 100 minuter

Årskurs 6: 110 minuter

Årskurs 7: 110 minuter

Årskurs 8: 100 minuter

Årskurs 9: 100 minuter

Dessutom kan eleverna från och med sjätte klass välja idrotts- och hälsoprofilen som är en av skolans tre inriktningar.

Mest läst