Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Om Götalandsbanan byggs ut via Mölndal, kommer stationen att växa norrut.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Bansträckningen svår nöt att knäcka

    Den enkla delen av Götalandsbanan är utpekad. Nu återstår de svårare. Ledande politiker arbetar för att få en utbyggd station och en sträckning via Mölndal.

    – Vi vill påskynda järnvägsutbyggnaden med målsättningen att sträckan Göteborg–Borås ska vara färdig 2028, säger Jonas Ransgård (M), kommunalråd i Göteborg tillika ordförande i Göteborgsregionens kommunalförbund (GR).

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    19 december har han kallat till möte med företrädare för kommunerna utmed tågsträckan, Trafikverket, Västtrafik och ledningen för Landvetter flygplats. På dagordningen står samordning på agendan för att en järnvägsutredning ska kunna starta snarast möjligt.

    – I första hand vill jag att Trafikverket står för utredningen, i andra hand att vi kommuner kan vara med och delfinansiera, precis som man tänker göra i Borås, säger Jonas Ransgård.

    Tidigare i höstas fattade regeringen beslut om att fem miljarder kronor ska satsas på en dubbelspårig bana för snabbtåg mellan Mölnlycke och Bollebygd, via Landvetter flygplats. Sträckan mellan Bollebygd och Borås är inte beslutad, men föreslås ligga söder om riksväg 40 via industriområdet Viared in mot centrala Borås.

    – Vi hoppas skriva avtal med Trafikverket inom de närmaste veckorna och är beredda att betala omkring tio miljoner kronor för en järnvägsutredning, säger Ulf Olsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Borås.

    Han betonar att pendlingsstråket mellan Västsveriges två största städer ökar med över 20 procent per år och att morgonturerna med buss redan i dag avgår var femte minut.

    Inte heller sträckan mellan Göteborg och Mölnlycke är utredd. En förstudie från 2004 har dock reviderats och i dag återstår två huvudstäckningar – det så kallade ”raka spåret”, med tre olika varianter i tunnlar (R1, R2a och R2b), samt en dragning via Mölndals station och vidare in i en tunnel mot Mölnlycke (M1,5).

    – Jag tycker det är självklart att tågen ska ansluta via Mölndal. Det är viktigt att tåget passerar där det finns mycket folk, säger Jonas Ransgård.

    En utbyggd station i Mölndal skulle i så fall även locka resenärer från Frölunda och Kungsbacka.

    – Det är mer naturligt att de tar sig till hit än in till säckstationen i Göteborg, säger Hans Bergfelt (M), kommunstyrelseordförande i Mölndal.

    – Vi är jättepositiva och ska man komma i gång så måste en järnvägsutredning komma i gång. Den som är betydligt mer omfattande än andra planer vi hanterar, säger Patrik Karlsson (S), kommunstyrelsen vice ordförande i Mölndal.