Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bankkunder lurades på pengar

En tidigare anställd på Nordea åtalas för att ha lurat ett drygt 30-tal av bankens privatkunder på sammanlagt över 2,1 miljoner kronor.

Enligt kammaråklagare Lotta Nielsens stämningsansökan har den 32-årige mannen arbetat som handläggare vid Nordeas telefonsupport.

I samtal med kunder som behövt hjälp har medarbetaren bett den uppringande parten att ta fram sin kortläsare.

Genom ett verifieringsförfarande har mannen fått full tillgång till 27 mäns och nio kvinnors internetbanker och de koder och behörighetsuppgifter som varit kopplade dit.

Sammanlagt har 32-åringen på detta vis kommit över 2 160 598 kronor.

Nordea uppges i efterhand ha ersatt alla de som drabbats av bedrägeriet.

Vid 194 tillfällen skall mannen efter brotten ha fört över pengar till olika spelkonton på utländska sajter.

32-åringen misstänks dessutom för att förfalskat ett stort antal pass och ID-kort, genom bildredigeringsprogrammet Paint.

Med dessa identitetshandlingar påstås han sedan ha tagit lån i andra människors namn i banker och kreditbolag, där beloppet (som varierar mellan 3 000 och knappt 20 000 kronor) dock skickats till 32-åringens personkonto.

Bland målsäganden finns flera av mannens nära släktingar.

En av de drabbade är en man Göteborgsområdet, som GP har varit i kontakt med. Han blev uppringd av Nordea, som undrade om han hade gjort ett uttag på 50 000 kronor. Det hade han inte gjort, och då anade banken oråd.

- Jag polisanmälde händelsen, men fick senare höra att förundersökningen lades ner. Tio månader senare fick jag veta att fler var drabbade, och att det skulle bli åtal, säger mannen, som vill vara anonym.

Pengarna var bara reserverade, och hade inte hunnit dras från kontot när överföringen uppdagades.

Mannen säger till GP att han kände sig kränkt, och att han numera är extra försiktig när han betalar med sitt kort på internet.

Var du någonsin i kontakt med mannen?

- Nej, inte vad jag vet. Men jag har ju ringt deras kundtjänst, så kanske. Det känns konstigt att folk på sådana poster kan komma runt systemet och bedra kunder. Obehagligt.

Mest läst