Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i en automatiserad bil.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i en automatiserad bil.

"Bästa sättet att få folk intresserade är att skrämma dem"

Hur vi använder bilen håller på att förändras radikalt – med en omstöpt bilindustri och revolutionerade städer som följd. MIT-professorn Carlo Ratti tror på mer flexibla byggnader i väntan på den stora förändringen.

ANNONS
|

Det är ingen slump att "Design for mobility", design för rörelse, var temat när teknikkonsulten Semconpå onsdagenbjöd in till sina årliga designdagar. Alla biltillverkare med självrespekt har nu ett eget program för att snabbast ta fram automatiserade, ofta elektrifierade bilar och så snart som nästa år ska självkörande Volvo-bilar testas på Göteborgsvägarna.

Den välkände arkitekten och ingenjören Carlo Ratti stod för huvudtalet. Inför bland annat Semcon-ingenjörer, studenter och flera aktörer från fordonsbranschen, pratade han om hur städerna förändras när sätten vi tar oss fram på utvecklas. Och inte minst om hur vi redan nu ska bygga för att förbereda för en helt annan stadsbild, om sådär 30 år till exempel.

ANNONS

Flexibla byggnader

– Jag tycker att man ska tänka flexibilitet i två olika betydelser. Hur vi lever förändras snabbt över tid och då måste byggnader dels kunna anpassas till nya användningsområden, dels lätt kunna uppdateras, som man till exempel uppdaterar mjukvara i datorer, säger Carlo Ratti.

Som exempel tar han ett projekt han arbetar med i Singapore just nu – en skyskrapa som även inrymmer stora parkeringsdäck.

– Samtidigt tror vi att man i framtiden kommer att använda färre bilar på ett mer effektivt sätt och att det därför inte kommer att behövas lika många parkeringsplatser framöver. Det är en förändring som alla förväntar sig ska komma av automatiseringen av bilar. Därför har vi byggt parkeringsdäck som redan nu har ett fåtal butiker och som man, över tid, enkelt kan anpassa till andra sorters aktiviteter, förklarar han.

– Men du måste tänka smart från början och till exempel ha högre distans mellan golv och tak jämfört med hur normala parkeringsdäck ser ut, annars kan det vara svårt att förändra utrymmet senare, lägger han till.

Om förutsägelserna blir sanna och vi får en hel flotta av självkörande bilar, innebär det sannolikt också ett stopp för eran av privatägda bilar. Istället för dagens system, där vi äger varsin bil som vi till exempel kör tjugo minuter till jobbet och sedan låter stå på en parkering i åtta timmar, kan man i framtiden tänka sig ett system där många delar på samma bil. Självkörande fordon skulle till exempel kunna transportera människor mellan olika platser största delen av dygnet och sedan ladda upp sig själv på en parkeringsplats en bit utanför staden.

ANNONS

Ny utmaningar för bilindustrin

Det skulle bland annat betyda färre sålda bilar och sätta stor press på de klassiska biltillverkarna.

– Min gissning är att vi i framtiden ser en stor sammanstrålning av tre olika aktörer på området mobilitet – fordonsindustrin, stora it-bolag som Google eller Apple, och bolag som erbjuder tjänster inom mobilitet, som Uber. Jag gissar att vi kommer se olika intressanta kombinationer av de tre branscherna i framtiden, säger Carlo Ratti.

Så sent som i slutet av maj presenterade till exempel Fiat Chrysler ett samarbete med Google, för att ta fram självkörande minivans.

Fordonsindustrin har tidigare varit avvaktande till stora digitala förändringar av branschen. Ratti tror dock att de flesta nu börjat inse behovet av utveckling.

– De ser nu att förändringen inte bara är fluff, utan verklighet. Uber har till exempel ett uppskattat marknadsvärde på 50 miljarder dollar. Det bästa sättet att få folk intresserade är att skrämma dem lite och jag tror att folk inom industrin blir lite rädda när de ser vad som händer nu, säger han.

ANNONS