Börtz berättar baklänges

ANNONS
|

Daniel Börtz slår sig ned på en bänk utanför Artisten. Han är en av landets mer renommerade samtida kompositörer och har gjort flera musikdramatiska verk, mest kända är Backanterna och Marie Antoinette. Då han låg i startgroparna med hedersmordverket Svall fick han frågan om han ville skriva om Magnus Gabriel de la Gardie, en man han kände till eftersom han och sambon har sommarställe inte så långt ifrån Läckö slott som de besöker varje sommar.

Att skriva en opera kräver tätt samarbete med librettisten, menar Daniel Börtz som ganska snart kände att personkemin stämde med nya bekantskapen Iwar Bergkwist. Dennes idé om att berätta historien baklänges föll också i god jord.

ANNONS

- Bakåtberättandet innebär inget hinder från att använda ledmotivsteknik. Det finns med även här, fast i omvänd form. Så dramaturgin ställer inte till det utan har tvärtom varit väldigt fascinerande att arbeta med, säger Daniel Börtz.

Han säger att verket är melodiskt och stundtals vackert, att dramat har sitt mörker men mer av väldigt ljusa och glada sidor.

- Man känner igen mitt tonspråk.

Betydligt svartare är operan om Fransisco de Goya som han skrivit för Göteborgsoperan med premiär först nästa höst. Verket utgår från den spanske konstnärens målningar om krigets fasor. De sista bitarna i den föll på plats för bara ett par veckor sedan, berättar Daniel Börtz.

- Jag känner mig oerhört lycklig över att vara klar med den. Ett tag kändes det osäkert om jag skulle hinna klart före jag skulle sätta igång repetitionerna med Magnus Gabriel. Det hade varit väldigt tungt.

- Goyaoperan är så förbannat stor, dubbelt så stor som Magnus Gabriel, och kommer att hålla mig sysselsatt i ett par månader till med olika justeringar. Efter det händer alltid något nytt, men så mycket kan jag säga att det blir inte opera. Inte mer än två i rad!

ANNONS