Båtförsäljningen börjar ta fart

ANNONS
|

- Två fina somrar på raken ger goda minnen, säger Mats Eriksson, vd på båtbranschens riksförbund Sweboat.

Efter flera år av kraftiga prisras har många ägare tvingats se på när deras båt sjunkit ner i dyn, åtminstone bildligt talat. Det har varit köparens marknad. Men nu tycks trenden vara bruten.

Förra året sjönk snittpriserna fortfarande, men i år har de stabiliserats generellt, enligt sälj- och köpsajten Blockets statistik över begärt pris.

- Generellt är det här första året på länge som begagnat- och nybåtsförsäljningen tagit fart ordentligt, säger Mats Eriksson.

Det gäller i första hand kända varumärken och båtar tillverkade på 2000-talet. Resten riskerar fortfarande bli kvar.

- Även segelbåtar verkar det äntligen ha lossnat för, säger han.

Enligt Blockets statistik sjunker priset på segelbåtar fortfarande något. Men antalet annonser är än så länge inte lika många jämfört med samma tid i fjol, möjligen beroende på det kylslagna vädret.

ANNONS

De nya amorteringsreglerna på bostadslånet kan bli smolk i glädjebägaren. Det är inte ovanligt att man köper båt via bostadslånet.

-Det kan bli svårare att lägga undan pengar, säger Mats Eriksson.

2010 fanns det 881 000 båtar i Sverige, enligt en undersökning. Sex år tidigare var antalet 718 000.

Uppskattningsvis ökar beståndet med 15 000-20 000 per år.

Vanligaste båttypen är motorbåtar utan övernattningsmöjligheter med motor på minst tio hästkrafter. De utgör 32 procent av båtbeståndet.

Näst vanligaste båttyperna är jolle, eka och roddbåt utan motor.

Andelen båtar som det går att övernatta i är 22,9 procent.

Källa: Båtlivsundersökningen 2010, Sweboat

ANNONS