Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Trängselskatten är redan intecknad för det Västsvenska paketet. När tänker de rödgröna och alliansen förklara att det krävs ytterligare investeringar? skriver debattörerna.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Avslöja hela notan för Västlänken

    När tänker de rödgröna och alliansen förklara att det krävs 69 miljarder för att kunna utnyttja Västlänken fullt ut? skriver Theo Papaioannou och Tom Heyman (VV).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Kostnaderna för det Västsvenska paketet rusar i höjden. Prislappen är nu 69 miljarder kronor med de åtgärder som krävs för att utnyttja Västlänkens fulla kapacitet, enligt Trafikverket.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Riksrevisionens kritik viftas bort av Anneli Hulthén (S). Ja, i Hulthéns stad är kostnader för nästkommande generation inget problem varför hon också utan finansiering vill bygga höghastighetståg för 100 miljarder som inte finns. Riksrevisionen är helt enkelt inkompetent, enligt Hulthén. Riksrevisionen konstaterar att Västlänken är ett politiskt projekt som inte ingick i Trafikverkets förslag till åtgärdsplan.

    Ett bärande argument för tunneln är att öka kapaciteten på Göteborgs central. I järnvägsplanen 2006 förutsattes åtgärder för att stärka kapaciteten runt Göteborg. Dessa lyftes ur 2007 då de inte längre kunde finansieras.

    Fullt tillräcklig kapacitet

    Under 2011 genomfördes en trafikstudie för Västlänken som visar att kapaciteten på Göteborgs central redan i dag är fullt tillräcklig och den ökning som tunneln medför inte kan utnyttjas. Huvudproblemet är att det finns fler spår norr om staden än i söder. Ett antal genomgående tåg måste därför vändas redan i Mölndal. Att möjliggöra detta uppskattats till 500 miljoner kronor.

    För att kunna öka trafiken i tunneln från dagens 12 turer/tim till planerade 15 turer/tim med Västlänken fordras i en första etapp ytterligare ombyggnad för 6 miljarder kronor av Olskroken. I en andra etapp en Ringötunnel för 3,5 miljarder. Till detta kommer cirka 25 miljarder för ombyggnad av Kust-till-kustbanan till Borås, fyrspår på Västkustbanan och Västa stambanan.

    Trängselskatten är redan intecknad för det Västsvenska paketet. När tänker de rödgröna och alliansen förklara att det krävs ytterligare investeringar?

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare Vägvalet

    Tom Heyman (VV)

    vice partiledare Vägvalet