Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Avishai Cohen - blixtrande<br> bas för bandet

    Avishai Cohen spetsar öronen och gillar vad han hör. Basisten har tillfälligt slagit ihop sin trio med Bohuslän Big Band. Ikväll spelar de i Göteborgs Konserthus.
    I Majorna har solen just tittat fram utanför persiennerna och klockan har slagit ett när Avishai Cohen räknar in Song for my brother. Replokalens bistra lysrör avslöjar en stor cirkel män med gyllene instrument i nävarna. Kaffemuggar vilar på golvet intill flitigt guppande gympadojor.

    Blickarna riktas mot den israeliske basisten som grimaserar inlevelsefullt i ett blixtrande solo. Han brister ut i ett brett leende när blåsarna går till plötslig attack med perfekt synkroniserade synkoper. Trombonernas drag pendlar mot notställen som vevstakar i en motor.

    När sista tonen klingat ut kliar Avishai Cohen sig på hakan och säger att han visst råkat röra till det i ett parti. Sedan följer en konversation som avlyssnad lite vid sidan av låter synnerligen innehållsfattig, mest snack om en massa bokstäver. Som A eller H.
    - Då börjar vi från G, är det cool? säger Avishai Cohen.

    Trumpeter nickar och den bleksiktiga lokalen börjar svänga på nytt.

    I pausen som följer söker sig många till köket för att tanka muggarna. Avishai Cohen slår sig ned i soffan och konstaterar att repetitionerna går riktigt bra.

    - De här musikerna har spelat ihop länge och är väldigt lätta att ha att göra med, säger han.

    Avishai Cohens senaste två skivor är inspelade i Nilentostudion i Kållered och även om han är framgångsrik över hela världen tycks svenskarna ha ett alldeles särskilt intresse för honom. Det är bakgrunden till samarbetet med Bohuslän Big Band, förklarar han. När han bjöds in att spela tillsammans med storbandet och fick höra det på skiva tvekade han inte.

    Nu får hans låtar stor kostym i nya arrangemang. Han har främst valt musik som han skrev för ett par år sedan och som innehåller partier med utrymme för blåsarna.

    - De har gjort fina arrangemang som är trogna låtarnas ursprung. Det som händer nu är att de får en enorm ljudbild. Låtarna blir episka. Jag tycker att det är underbart, säger Avishai Cohen.

    I det här stadiet av förberedelserna inriktar han sig främst på att lyssna riktigt ordentligt för att upptäcka vad var och en håller på med. Med totalt sexton musiker inblandade gäller det att vara alert för att kunna identifiera var det eventuellt skaver.

    Turnén som inleds i Lund i dag, och når Vara i morgon och Göteborg på måndag, innehåller sju konserter. Den på Södra teatern i Stockholm kommer att spelas in för tv. Avishai Cohen säger att han utgår ifrån att det också blir en skiva längre fram.

    - Annars vore det slöseri med något som låter så bra. Ännu är inget bestämt, men jag antar att det blir ett studioalbum. Det är att föredra, även om en liveplatta också skulle vara okej. I studio går det bättre att få med varje enskilt instrument i ljudbilden. Jag vill lyfta fram hela klangen, säger Avishai Cohen.

    Han hänger på sig elbasen, kallar in ett par av blåsarna som dröjt sig kvar i köket och förklarar för musikerna det fortsatta upplägget. Snart tänker han entlediga rytmsektionen för att kunna specialstudera och finkalibrera blåset. Men först är det dags för en samlad omgång med nästa låt.

    - Vi kör Handsonit, är det cool? säger han.

    Han hänger sig åt ett plötsligt infall, börjar smådansande nynna på Kool and the Gangs låt Get down on it, blickar ut mot cirkeln och lägger fingrarna på greppbrädan.

    - En, två, tre, fyr ...

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.