Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Avicii håller hov i Las Vegas

Den elektroniska dansmusiken har flyttat ut ur industrilokalerna och in på lyxiga nattklubbar. Tim Avicii Bergling kan ha något att göra med uppsvinget för genren. GP följde DJ-stjärnan under en spelning i Las Vegas. – Att spela här är som att komma hem igen, säger han.

Las Vegas 01:30. Tim Bergling lämnar sviten på hotellet Wynn. Omringad av sitt entourage, ett litet gäng kompisar från Sverige, tar har han en privat hiss ner till klubben XS. Tätt följd av en kameraman highfivar han sig genom gruppen av vänner och kollegor som väntar backstage. Tusentals lampor blinkar och laserstrålarna blixtrar mellan palmerna vid poolen. Ökennatten är ljummen och klubben är så full att det inte går att ta sig från dansgolvet fram till bardisken. Tim ler och kliver lugnt upp i DJ-båset och trots att han skyms av en ridå stannar festen upp. Femtusen fans ropar hans artistnamn: A-vi-cii! Till en mix av John Newmans Love me again går ridån ner och bakom en explosion av konfetti och sprutande rök uppenbarar han sig för publiken, ett hav av jublande unga amerikaner på spring break, deras vårlov. Från hela USA vallfärdar collegestudenter till hedonismens högborg Las Vegas för att släppa på alla spärrar om än bara för en vecka. I ett hav av fodralklänningar och platåpumps är alla ögon på Tim Bergling, i kväll är deras gud en DJ.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Läs hela bilagan GP Konsert på E-GP.

 

– Det känns fantastiskt skönt att äntligen vara tillbaka, säger han säger han till GP som hänger med bakom kulisserna på superklubben. Efter det är han okontaktbar, under det tre timmar långa giget tillhör Tim sin publik. Förutom de enstaka gånger han böjer sig ner för att ta en klunk ur ett champagneglas är det Avicii och fansen mot världen, han är deras maestro och de är hans orkester. När han säger hoppa hoppar de, när han säger dansa dansar de. Vänd mot folkhavet mimar han med i refrängerna och vevar med högerarmen.

Till skillnad från de andra 25-åringarna inne på klubben är Tim Bergling inte här på påsklov, han är här för att jobba. Att ha en nattklubb som arbetsplats visade sig vara svårt att förhålla sig till kväll efter kväll och efter förra årets hälsoproblem tog Tim en kort paus. Han drog ned på tempot och såg över sin livsstil. Nu ser han fräsch och utvilad ut, ledigt klädd i t-shirt och den obligatoriskt bakvända kepsen.

– Jag har spelat på XS i snart sex år så för mig är det nästan som att komma hem igen. Det är som en extra familj som man saknat, säger svensken om sitt helgtillhåll i Mojaveöknen.

Förr fanns inga nattklubbar på Las Vegas nöjesstråk The Strip. Hotellägarna var rädda att de skulle locka gäster iväg från spelborden, hotellens huvudsakliga inkomstkälla. Under 00-talets finanskris tvingades man tänka om. Folk reste fortfarande till Las Vegas för att roa sig men spelandet avtog. Det behövdes något nytt. Från att ha varit ett ställe som förknippats med enarmade banditer, strippklubbar och billiga bufféer förvandlades Las Vegas till ett festparadis för dansmusikfans med en klubbscen i världsklass. Ett USA:s Ibiza.

I dag kantas Las Vegas Boulevard av stora affischer med Calvin Harris, David Guetta och Aviciis ansikten. DJ:s som på dagarna drar folk till poolpartyn och på kvällarna lockar gäster till klubbarna. För artister i andra musikgenrer är en Las Vegas-show ofta likställt med en dalande karriärkurva, för EDM-stjärnorna betyder det att man nått den absoluta toppen. Hotellens klubbar gör allt för att överträffa varandra och satsar mångmiljonbelopp på att få dit DJ-världens hetaste namn. Hotellet Wynns framgångssaga XS är i dag den mest lönsamma klubben i USA med en årlig omsättning på över 100 miljoner dollar. Klubben har vuxit i takt med dansmusikens ökade popularitet och Avicii har vuxit ännu mer.

– Ett av mina bästa minnen var när det var över 11.000 människor på XS, folk stod till och med i poolen för att få plats.

I kväll når besökarantalet knappt upp till 10 000 men det är svårt att tänka sig hur ytterligare ett par tusen skulle få plats på det redan packade dansgolvet.

– Jag gillar den amerikanska publiken, de är bra på att sjunga allsång och brukar alltid vara taggade, säger Tim och erkänner att han sällan lyckas ta sig utanför Wynn när han är i Las Vegas:

– Ärligt talat så finns det mesta på själva hotellet, mat, shopping… och eftersom jag bara är här kortare perioder är det svårt att hinna se mer av stan än så.

Till vardags bor Tim Bergling i Los Angeles, närmare bestämt i en lyxvilla i Hollywood Hills. Till Las Vegas tar han sig med ett privatplan. Ibland stannar han över natten, ibland drar han till LA direkt efter spelningen.

– Jag trivs superbra i LA. Jag har alltid älskat sol och bra väder och det är det nästan året runt här. Jag bor här med fyra av mina bästa kompisar så det kan inte bli bättre, säger han om sin nya hemstad.

Så hur berömd är Avicii egentligen? Det är inte ovanligt att svenska artisters USA-framgångar överdrivs på hemmaplan. Avicii däremot är faktiskt stor på riktigt. Hela våren spelar han för fulla hus på USA:s största nattklubb. Här är han exotisk, en flickidol och namnet på allas läppar. När man som bosatt i USA säger att man är från Sverige får man inte sällan svaret Sweden? I love Avicii.

I alla fall om man pratar med någon under fyrtiofem. Ett gäng inne på klubben hamnar i extas när jag berättar vem jag är här för att träffa: Avicii, han är ju jättestor, vi älskar honom. Om han blir igenkänd på gatan? Absolut, han sticker ut.

– Just att bli igenkänd är inget problem, säger Tim,

– I några fall kan det bli påfrestande men ofta är alla man träffar jättesnälla.

Han har egentligen inte haft mycket tid att vänja sig vid kändisskapet. Karriären har gått snabbt, 2010 började allt ta fart och efter släppet av singeln Levels året därpå var världsberömmelsen ett faktum.

Är du bekväm med uppmärksamheten?

– Det tror jag aldrig man blir om man inte är det från början.

Kanske är det just därför Tim Bergling har sitt skyddsnät, vännerna hemifrån som byggt en mur av trygghet och normalitet runt stjärnan. Hans jämnåriga assistent Fredrik Boberg är en barndomskompis. Managern Arash Ash Pournouri har hängt med från starten. Livvakten Semi Badreddine som ständigt finns vid Tims sida har jobbat för honom i flera år. Kanske är det också ett sätt för Tim Bergling att ha en chans att ens hinna träffa sina vänner. Med undantag av ett par pauser då hälsan sviktat har han jobbat konstant i över fem år och han har jobbat hårt. Under den mest hektiska perioden gjorde han 300 spelningar på ett år.

Hur lyckas du fortsätta vara kreativ när karriären går på högvarv?

– Jag tror det handlar om att jag älskar det jag gör, därför så kommer det av sig självt utan att jag behöver tvinga fram det.

I höst släpps Stories, hans efterlängtade andra album, och om han lyckas toppa debuten True återstår att se.

– Albumet börjar äntligen bli klart, det är lite småfix kvar men i det hela så är jag supernöjd, säger Tim och erkänner att han har viss prestationsångest:

– Men det har väl alla?

På skivan finns samarbeten med bland andra Jon Bon Jovi, Chris Martin och Wyclef Jean. Tidigare har han jobbat med världsnamn som Madonna och Björn och Benny. Men han har ett samarbete kvar på sin bucket list:

– Just nu skulle mitt drömsamarbete vara med Paul Simon. Jag har alltid älskat hans låtar och ser upp till honom oerhört mycket.

Om Tims senaste släpp, EP:n The Days/The Nights är något att gå efter så kommer det nya albumet bli en blandning av poppig och genreöverskridande EDM.

– Jag lyssnar på allt möjligt, jag brukar inte snöa in på en genre utan lyssnar på det som är bra och melodiskt, säger han.

Att EDM-genren blivit mer kommersiell råder det ingen tvekan om. Klubbar och bokare har insett värdet i DJ:s som jämfört med de flesta rockband spelar betydligt längre set, fyller dubbelt så stora lokaler och drar en publik som gärna köper dyra drinkar. Samtidigt kanske kommersialiseringen är nödvändig för genrens fortlevnad, samma naturliga evolution som hiphopen gick igenom på 1990-talet.

Vad tycker du om utvecklingen av genren?

– Det är en spännande tid just nu för EDM. Den blir mer och mer kommersiell men i och med det kan den lätt bli uttjatad också. Därför tycker jag det är viktigt att hela tiden förnya mig så inte jag också blir det.

DJ-rollen i dag handlar lika mycket om att skriva och producera sina egna låtar som att mixa och spela, en stil som kritiserats för att ha dåligt inflytande på DJ-konsten och hånas för sin tryck på play-mentalitet. Gränsen mellan låtskrivare och DJ blir suddigare och även om rampljuset fortfarande lockar kan Tim Bergling tänka sig att en dag dra sig tillbaka till studion och låtsnickeriet:

– I framtiden kommer det nog att bli så men just nu älskar jag att få uppträda med mina låtar och känna publikens energi, säger han.

I sommar står han på scen i Sverige igen, med konceptet Avicii fest är han tillbaka på Summerburst. Tim spelade på den första upplagan av festivalen för fem år sedan och han håller med om att mycket har hänt sedan dess:

– Det kan man lugnt säga! Jag kommer ihåg känslan av att spela där första gången, det var något magiskt i luften. Det är fortfarande ett av mina favoritgigs.

Hur känns det att återvända till Sverige?

– Sjukt kul! Inget slår den svenska publiken och det ska bli spännande att få visa upp allt mitt nya material.

Klockan har passerat 04:30-strecket när Tim Bergling rundar av sitt set med monsterhiten Wake me up, en halvtimma senare än planerat. Den fåordige DJ:n avslutar med att tacka publiken:

– Det här var en av de bästa konserterna här på XS!

Han lämnar båset och ramlar in i sina vänners armar. Efter handskakningar, kramar och beröm slukas han av en mjuk soffa backstage. Tim ser glad, trött och lättad ut.

– Var det bra alltså? frågar han mig efter att jag grattat honom. Och fortsätter matt men till synes uppriktigt:

– Kul!

Nästa helg gör han det igen.

Text: Linda Clausson

Tim Avicii Bergling

Född: 8 september 1989 i Stockholm

Familj: Singel. Mamma Anki Lidén, pappa Klas Bergling och halvsyskonen Anton Körberg, David Bergling och Linda Sterner

Bor: I Hollywood Hills, Los Angeles

Aktuell: Spelar på Summerburst på Nya Ullevi i Göteborg 30 maj och på Gärdet i Stockholm 13 juni

Avicii: Från pojkrummet till arenorna

2006 Tim Bergling börjar som 17-åring göra musik på datorn som hobby. Han väljer artistnamnet Avicii med två qi eftersom Avici redan är taget på Myspace.

2008 Klubbarrangören Arash Pournouri upptäcker Tims musik på en blogg och de inleder ett samarbete. Tim vinner BBC 1:s DJ-tävling med låten Manman.

2010 Han släpper singeln Seek bromance som når topplistorna i Belgien, Nederländerna, Storbritannien och Sverige.

2011 Levels släpps och blir en hit över hela världen. Singeln innehåller samplad sång från Etta James’ Something's got a hold on me.

2012 Avicii spelar i Globen, uppträder live med Madonna på festivalen Ultra i Miami och blir den första DJ:n att spela som huvudakt på Radio City Music Hall i New York.

2013 Avicii släpper debutalbumet True. Första singeln, Wake me up, blir etta på Itunes i över 60 länder samt säljer guld och platina i 25 länder.

2014 Wake me up blir den mest spelade låten på Spotify någonsin med över 200 miljoner uppspelningar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.