Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Allt från Magnus Haglund

    Haglund: Det mest utmanande på Operan nästa spelår är musikalen Hair!

    Hur viktigt är det att en institution som Göteborgsoperan presenterar angelägen musikteater och vital samtida dans? Att uppsättningarna når utanför husets väggar och blir samtalsämnen därför att spelet på scenen är så drabbande eller att nutidens frågeställningar blir så precist och originellt formulerade? Det är naturligtvis hur viktigt som helst. Det här är en verksamhet som slukar enormt mycket resurser och kulturpolitiskt är det en avgörande fråga vad den konstnärliga halten betyder för samhället som helhet.

    Göteborgs symfoniker | Dvorak Scherzo, Konserthuset, onsdag

    Hur besvärande är det inte med de enkla uppdelningarna mellan högt och lågt, och hur lätt är det inte att gå förbi kvaliteten och särarten i ett verk som Gershwins pianokonsert, speciellt om man i förväg bestämt sig för att det är musik av underhållningskaraktär? Men den engelske pianisten Freddy Kempf är verkligen en excellent solist i detta mångbottnade verk. Han tar musiken på största allvar, och detta utan att vare sig schlagersötman eller jazzrytmerna hamnar i skymundan.

    Magnus Haglund: Färgerna som får sommaren att expandera

    Hur ser drömmen om sommaren ut, ja själva idén om den perfekta sommardagen? Föreställningen om de ljusa och lätta dagar då man befinner sig utomhus, i trädgårdar och parker, på stränder och i hängmattor, i en mottaglighet för ljusreflexer och vindrörelser, är i något slags grundläggande perceptionsmening påverkad av det franska impressionistmåleriets skildringar av fria dagar i naturen. Visst är det så? Jag blir i alla fall varse hur avgörande denna längtan är, kroppens behov av ljusdrömmeriet, när jag ser den fabulösa utställningen om konsthandlaren och mecenaten Paul Durand-Ruel på National Gallery i London, Inventing impressionism .