Folket har talat och de vill inte ha trängselskatt, punkt slut. Ta chansen och återställ förtroendet en gång för alla, skriver debattörerna i en uppmaning till både alliansen och de rödgröna i Göteborg.
Folket har talat och de vill inte ha trängselskatt, punkt slut. Ta chansen och återställ förtroendet en gång för alla, skriver debattörerna i en uppmaning till både alliansen och de rödgröna i Göteborg.

Att bygga en stad utan tillit solkar ned

ANNONS
|

Så när S, MP och V nu vill tillsätta en utredning där Stadsledningskontoret får i uppdrag att leta fram ”alternativa förslag som tillsammans ger likvärdiga eller bättre trängsel-, miljö-, utrymmes-, trafik- och hälsoeffekter som trängselskatten gör och kommer att ge” blir det lite grann som sökandet efter den heliga Graal. Utredningsdirektiven gör att alternativen till Jakten på den försvunna trängselskatten inte står att finna. Och precis som i Indiana Jones-filmen förbereder de sig själva och väljarna på att för alltid glömma bort folkomröstningen i en dokumentlåda på stadsarkivet.

Men partierna saknar mandat från väljarna att nu i efterhand hitta på något annat som på alla punkter ger samma påstådda effekter som trängselskatten. Väljarna har genom sitt nej förkastat miljöargumentet. De har sett igenom påståendena om att de kommer snabbare fram i trafiken. Och framför allt har de sagt nej till att tvingas betala mer i skatt utan att få något påtagligt tillbaka.

ANNONS

Det är också principiellt fel att lägga över ansvaret att lösa situationen på kommunens tjänstemän. Det är politiska ställningstaganden som har framkallat dagens läge. Politikerna valde Västlänken, det dyraste alternativet, bara för att pengarna plötsligt fanns tillgängliga. Nu är finansieringen strypt, men övriga partier drömmer fortfarande om ett mirakel. Men att Västsvenska paketet i nuvarande form skulle vinna mångmiljardbelopp i något statligt trisslotteri lär inte hända. Inte ens med Anna Johansson som lotterigeneral.

Överlever utan trängselskatt

Göteborg, som befolkningsmässigt är på cirka plats 500 bland världens städer, klarade sig utan trängselskatt fram till 2013 och kommer att överleva utan den även framöver. Under snart fem år har vi matats med påståendet om att det var den borgerliga regeringen som krävde medfinansiering. Socialdemokraterna, som leder den nya regeringen, har dock lämnat en motion i juni i år till riksdagen om att staten även i framtiden bör ha ansvaret för statlig infrastruktur. Då borde det väl inte heller vara svårt att få till stånd en annan finansiering om Västlänken är så viktig som det påstås?

Varför är det så svårt för de rödgröna att inse att de misslyckats med att skapa förtroende för trängselskatten och Västlänken? Och var är Alliansen? Det stora oppositionsblocket bär ett lika stort ansvar men valsar i stället med de rödgröna. Bägge blocken bidrar just nu till att stärka politikerföraktet i staden genom sin avoga inställning till folkomröstningens resultat. Folket har talat och de vill inte ha trängselskatt, punkt slut. Att bygga en stad utan tillit lämnar ett avtryck som kommer att solka ned Göteborg som stad. Och vi vet att Göteborg redan är en stad som förknippas med mutor och stängda dörrar. Ta chansen och återställ förtroendet en gång för alla.

ANNONS

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet

ANNONS