Olivier Assayas.
Olivier Assayas.

Assayas nattsvarta kammarspel

ANNONS
|

Han skrev filmen om – och för – Juliette Binoche. Men det är lika mycket Kristen Stewart som briljerar i Olivier Assayas nya film.

Det är en modern variant av Fassbinders nattsvarta drama Petra von Kants bittra tårar från 1972, berättar regissören när vi ses på Göteborgs filmfestival.

Läs också: Moln över Sils Maria

– Ja och så har förstås Bergmans Persona svävat som en ständig källa till inspiration över våra huvuden under hela inspelningen, säger han med en gest.

– Jag hade själv förmånen att få träffa Ingmar Bergman, och samlade våra samtal i en intervjubok. Han är en av de regissörer som påverkat mig allra mest.

ANNONS

Men om Fassbinders drama kretsar kring en lynnig modeskapare, Petra von Kant och hennes förhållande till andra kvinnor – bland dem assistenten och älskarinnan – syns Juliette Binoche i Assayas film som Maria Enders, en uppburen skådespelerska, inte helt olik verklighetens Juliette Binoche. I filmen övertalas hon till att reprisera den succépjäs hon slog igenom med tjugo år tidigare. En pjäs snarlik Petra von Kants bittra tårar, där den yngre kvinnan manipulerar den äldre som blivit hopplöst förälskad. Denna gången ska Maria Enders inte spela den yngre – utan den äldre – kvinnan, något hon bävar för.

Kristen Stewart spelar skådespelerskans unga assistent Valentine, som hjälper henne att träna in replikerna och diskutera rollen. I metafilmen glider verklighet och drama snart samman. Men den destruktiva homoerotik som utmärker Fassbinder är i Moln över Sils Maria i hög grad ersatt av ett utforskande av narcissism, åldrande, kvinnlig skönhetshets och rivalitet.

– Juliette Binoche var min stora inspiration, och vår vilja var att göra en film tillsammans där vi använde oss av vår gemensamma historia.

I mitten av 1980-talet skrev Olivier Assayas manus till André Téchinés film Rendez-vous, som blev Juliette Binoches genombrott på filmduken.

– Vi är båda lite skrämda och fascinerade över hur fort tiden gått sedan dess. Det blev vår utgångspunkt.

ANNONS

För Juliette Binoche var det en utmaning, och till viss del en plåga, att i rollen utforska åldrandet varje skådespelerska har att hantera.

– Förhoppningsvis kan hon se kraven med lite mer distans, nu efteråt, och frigöra sig en smula. Eller i alla fall fly, om än för en kort stund, från denna tidens förbannelse.

Vad vill du helst uppnå med filmen?

– Jag ville verkligen lyfta fram och diskutera just detta: hur det är att vara kvinna i filmindustrin, och hur grymt åldrandet kan vara i den sortens kontext. Jag inser att jag är extremt lyckligt lottad, som lockat till mig dessa skådespelerskor.

Vad lockade Twilight-stjärnan Kristen Stewart att medverka?

– Hon är en av de smartaste, mest komplexa personer jag någonsin arbetat med. Det var modigt av henne att prioritera en liten indiefilm som min, inspelad på drygt trettio dagar i ödsliga trakter bland annat utanför Leipzig. Långt från familj och vänner. Hon är en megastjärna som kan välja och vraka. Att hon medverkar här säger något om hur hon prioriterar. Jag tror också att hon ville lära sig något av Juliette Binoche.

Härnäst regisserar du Robert Pattisson och Robert de Niro i Idol’s Eye?

ANNONS

– Ja, om allt går som beräknat börjar vi filma redan i mars i USA. Det är en mörk maffiathriller med verklighetsbakgrund, som utspelar sig i Chicago på 1970-talet. Men filmen har kantats av en del finansiära besvär, så håll tummarna.

.

FAKTA: Olivier Assayas

Yrke: regissör, filmkritiker och manusförfattare.

Född: 1955 i Paris.

Filmer i urval: Kallt vatten (1994), Irma Vep (1996), Clean (2004), Sommarminnen (2008), Carlos (2010, tv-serie om den venezuelanske revolutionären Ilich Rammírez Sánchez) och Efter revolutionen (2012).

Aktuell: med dramat Moln över Sils Maria som får svensk biopremiär i dag.

ANNONS