Bygg höghastighetståg för klimatets skull Debatt Höghastighetsjärnväg på betongpelare ger visserligen höga koldioxidutsläpp, men konventionell banvall ger större klimatutsläpp.
Utopiska tågprojekt det sista miljön behöver Debatt Höghastighetsjärnväg Oslo-Köpenhamn har ingen framtid. Glöm detta projekt, skriver Arne Karyd.
Gör Göteborg till Nordens nav Debatt Om Göteborg blev navet i ett nordiskt höghastighetsnät skulle det ge en verklig regionförstoring, skriver Hans Sternlycke.
"Bevilja inte statliga pengar till ett svart hål" DEBATT Magnettåg är svaret på framtidens höghastighetståg, även i Sverige, skriver professor Rune Wigblad.
Har vi råd att inte bygga ut de nya stambanorna snabbt? DEBATT Persontrafiken på järnväg har fördubblats sedan vi började investera i järnvägar på 1990-talet. Tåget har tagit marknadsandelar från bil och flyg. Men nu är det fullt på spåren och fullt i tågen på de mest belastade sträckorna vilket resulterar i allt fler förseningar. Om vi inte bygger bort kapacitetsbristen snabbt kommer förseningarna att permanentas. Kostnaderna för att inte bygga ut höghastighetsbanorna i tid kan då bli stora, skriver flera professorer på KTH.
Därför tror vi att höghastighetståg behövs DEBATT Trots att prislappen är hög är vi övertygade om att detta är rätt väg att gå.
Fullt möjligt att satsa mer på höghastighetsbana DEBATT Höghastighetsjärnvägen måste få en ny finansiering så att den byggs färdigt snabbare. Vi menar att det är fullt möjligt för staten att göra en särskild ekonomisk satsning. Påverkan på budgetsaldot skulle vara begränsad, skriver Lena Micko och Anders Knape, Sveriges Kommuner och Landsting.
Faktafel i debatten om höghastighetståg DEBATT Det föreligger ett politiskt tryck i Sverige på att under våren besluta om byggstart för höghastighetståget. Därför är det allvarligt med faktafel i debatten, skriver Fredrik Larsson och Rune Wigblad.
Magnettåg är inget realistiskt alternativ DEBATT Konventionell järnväg på modernt sätt är en beprövad teknik som är vida överlägsen magnettåg som är mycket dyr att bygga, driva och underhålla, skriver bland andra Evert Andersson, KTH.
Fel att välja höghastighetståg till lågpris DEBATT Lägre byggkostnader för höghastighetståg med ballastspår skickar notan till framtida generationer. Utred i stället ett riktigt lågprisalternativ, magnettåg, skriver Fredrik Larsson och professor Rune Wigblad.
Sluta backa in i framtiden - satsa på maglevtåg DEBATT Satsa på de redan utvecklade magnettågen i stället för sekelgammal rälsteknik. Det skulle underlätta för tågtrafiken på alla plan, skriver Arne Olofsson.
Så får vi råd med ny järnväg för höghastighetståg DEBATT Sverige har mycket att vinna på att satsa på nya stambanor för höghastighetståg, skriver Evert Andersson, Mats Berg och Bo-Lennart Nelldal, Kungliga tekniska högskolan, KTH.