Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Apflickorna miljonbelönad

Filmfestivalens första miljonpris gick till långfilmsdebuten Apflickorna. – Jag ska använda pengarna till att köpa arbetstid. Nu kan jag ägna mig åt konsten på heltid, säger regissören Lisa Aschan.

Det har varit några intensiva veckor för regissören Lisa Aschan. Hennes långfilmsdebut Apflickorna blev klar så sent som förra fredagen och har sedan visats vid tre tillfällen under Göteborgs filmfestival.

På lördagskvällen belönades filmen med festivalens tyngsta pris Dragon award best nordic film - eller Nordiska filmpriset i folkmun.

Festivalen har, med ekonomisk kraft från framför allt Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad, kunna blåsa upp prissumman till en miljon kronor. Regissör och producent delar på pengarna. Visionen är att priset ska få en högre status än tidigare.

– Det är fantastiskt att få priset, men det viktigaste för mig som regissör är publiken, säger Lisa Aschan och berättar om all respons i samband med visningarna.

– Gensvaret från publiken har varit det mest fantastiska under den här veckan. De har skrattat och samtidigt sagt att de tycker filmen är enormt obehaglig. Den kontrast som jag velat förmedla har nått fram. Det har kommit fram allt från unga tonårskillar till medelålders män och kvinnor och pratat om filmen. Att kunna beröra en så pass bred publik är någonting du bara kan hoppas på som regissör. Att få det gensvaret betyder allt för mig, menar Lisa Aschan.

Inspiration från westernfilmer

Apflickorna utspelas bland barn och ungdomar i ridsportsmiljö och skildrar ett maktspel med sexuella undertoner. Inspirationen har bland annat kommit från klassiska westernfilmer.

– Filmen är en modern western. Westerns handlar om duellerande och om ”what it means to be a man”. Jag tror att den här filmen handlar mycket om hur det är att vara människa, säger Lisa Aschan.

Efter framgångarna i Göteborg drar Lisa Aschan snart vidare till filmfestivalen i Berlin där Apflickorna ska vara med och tävla om en kristallbjörn. Kristallbjörnen är festivalens mest prestigefyllda pris för barn- och ungdomsfilm. Först efter det kan Lisa Aschan fundera på vad hon vill göra framöver.

– Det viktigaste för mig är att göra saker som jag inte gjort förut, att utmana mig själv och göra sådant som folk säger att man inte kan göra.

Dragon award best nordic film: Apflickorna (Lisa Aschan, lilla bilden)

The Ingmar Bergman international debut award: Blue Valentine (Derek Cianfrance)

Bästa svenska dokumentär: Jag var värd 50 lamm (Nima Sarvestani)

Publikens val, bästa nordiska film: Jag saknar dig (Anders Grönros)

Apflickorna vann årets Dragon Award Best Nordic Film:
En film vi älskade utan förbehåll. Den stannade hos oss hela tiden, och slutligen kände vi att vi måste ge utmärkelsen till stöd för en ny, mycket speciell talang.

The Ingmar Bergman International Debut Award till Blue Valentine:
2011 års Ingmar Bergman International Debut Award går till Blue Valentine för en imponerande noggrann men ändå känslig analys av mänskliga relationer ur ett objektivt nyanserat perspektiv.

Bästa svenska dokumentär. Priset gick till Jag var värd 50 lamm av Nima Sarvestani:

Publikens val. Bästa nordiska film: Jag saknar dig av Anders Grönros.

Publikens val. Bästa långfilm: Tears of Gaza av Vibeke Løkkeberg.

Dragon Award New Talent. Filmfestivalens internationella webbaserade kortfilmspris vanns av Los Gritones (The Screamers) av spanjoren Roberto Pérez Toledo:
Det är en konst att berätta kort, enkelt och precist. Filmen skildrar på mindre än två minuter en stor konflikt i ett ungt pars förhållande, med såväl humor som sötma. Filmens nerv, närvaro och oväntade twist gör att du vill sätta dig tillbaka och överraskad ropa: Yes!

Lorenspriset. Producenterna Mimmi Spång och Rebecka LaFrenz får Lorenspriset för Sebbe. Priset går till en av producenterna för 2010 års svenska långfilmer:
2011 års Lorens går till två producenter som redan visat ett mod och en fingertoppskänsla utöver det vanliga. Med hjärtat på rätta stället och en genuin nyfikenhet på filmens olika uttryckssätt, ger de oss allt från animerad dokumentär till nattsvart drama. För sin styrka att våga samarbeta och ge kreativt utrymme, som syns så väl i den drabbande filmen Sebbe, går årets Lorenspris till Mimmi Spång och Rebecka LaFrenz.

Kodak Nordic Vision Award. Kongen av Bastøy av Marius Holst:
För tydligheten som överför karaktärernas ångest och naturens kyla. Den klassiska stilen är inte lätt att hantera, men den stöder berättelsens intensitet.

Svenska Kyrkans Pris till bästa svenska långfilm gick till dokumentären Mammas comeback av Åsa Ekman:
En livsbejakande berättelse om människovärde, integritet och sökande efter mening.

FIPRESCI-priset går till Apflickorna av Lisa Aschan. Priset delas ut av internationella filmkritikerförbundet:
Apflickorna är en berättelse om kärlek och avundsjuka som omfattar en ensam far, hans två döttrar, en vacker kusin och en gåtfull voltigeryttare. Tack vare smart regi lyckas varje aktör - även de yngsta – hantera de mest knepiga situationer med en överraskande noggrannhet för att vara en första långfilm. Genom vackert hantverk hittar Apflickorna en rytm som är lika trollbindande som ljudet av hästarnas hovar. Lisa Aschan leker lågmält med koder från thriller, western och en mycket mild erotik. Hon har bevarat inslag av mystik som bara fyller oss med en önskan: att se henne göra en ny film.

Mest läst