Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Ansvarstagande lönar sig

    Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

    Rädda världen eller tjäna pengar? Varför välja, när man numera kan få både och? Det är danskbrittiska Tania Ellis – öppningstalare på konferensen CSR Forum Väst – ett levande bevis för. Hon driver "the Social Business Company", vars huvudsyfte är inspirera entreprenörer till att satsa på lösningar som skapar både sociala och ekonomiska värden.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Den snabba tillväxten av sociala medier har bidragit till det växande intresset för hållbart företagande, säger Tania Ellis. Även enskilda konsumenter kan genom uppmärksammade inlägg skapa opinion för förändring.

    Vid sidan av dem som ser ett hållbart och etiskt företagande som ett klokt sätt att minimera risker och skapa goodwill finns också företag som har det socialt ansvarstagandet som huvudsyfte – de nya pionjärerna som Tania Ellis kallar dem.

    Göteborgsbaserade Allwin är ett exempel. Affärsidén går ut på att samla in mat som butikskedjor och producenter är på väg att kassera för att sedan dela livsmedlen till hjälporganisationer. Som lök på laxen minskar matsvinnet och Allwin lyckas gå med tillräcklig vinst för att hålla verksamheten igång.

    Goda gärningar kan dessutom bli goda nyheter, eller gott "mediavärde" som Allwins grundare uttrycker saken. Precis som en skandalaffär som når pressen blir en dålig affär. Avslöjanden om att ett företag försökt muta sig fram eller blundat för att slavliknande arbetsförhållanden hos en leverantör, kan få såväl kunder som investerare att dra öronen åt sig

    Även om intresset för hållbart företagande växer, finns det tyvärr en rad färska exempel på motsatsen. Offentligdrivna verksamheter har inte varit något undantag. För att minska risken startade Göteborg, efter exempel från en rad multinationella företag, en visselblåsarfunktion. Än så länge har utdelningen dock varit mager. Att få slagit larm måste dock inte betyda att allt är väl.

    Tystnadskulturer kan ta tid att bli av med, trots att öppenhet är det som håller i längden. Jag känner dock hopp om att fler, med tiden, lär sig det.