Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Ansvarar för hela baletten

Musik Göteborgsoperans nya balettchef Adolphe Binder har kvar lägenheten i Berlin. I övrigt satsar hon helhjärtat på sin nya stad och på att göra modern dans till ett naturligt inslag i Göteborg.

Semestern är slut. Dansare, operasångare, tekniker och chefer samlas för att sparka igång höstens spelperiod. Vd:n Peter Hansson välkomnar särskilt operans nya balettchef, tyska Adolphe Binder, som tar över efter Johannes Öhman. Med ett stort internationellt nätverk och fötterna djupt nere i Berlins kulturliv, både som fri producent och med erfarenhet av att driva dansinstitutioner, är Adolphe Binder ett viktigt nytillskott för Göteborgsoperan.

Själv berättar hon att hon länge spanat på Göteborgsoperans kombination av modernt danskompani och operahus.

– Operahus associeras oftast med klassisk balett. Här arbetar man nyfiket och med ett öppet sinne.

I fredags gick flyttlasset från Berlin till Göteborg. Kontraktet är på fyra år och under den tiden släpper hon sitt produktionsbolag och alla sidoprojekt. Att pendla mellan Tyskland och Sverige är inte ett alternativ.

– När jag gör något gör jag det helhjärtat. Jag har kvar min lägenhet, mina vänner och familj i Berlin men vill inte vara splittrad mellan två olika arbetsområden eller två städer, säger Adolphe Binder.

Hennes bakgrund är inte den vanliga för en balettchef. Hon är inte dansare i grunden utan dramaturg, men säger samtidigt att 17 års arbete med dansproduktion är som en dansutbildning i sig. Hon föddes in i den tyska minoriteten i Transsylvanien, Rumänien, men flyttade till Västtyskland som tioåring.

– Visst har uppväxten i ett kommunistiskt samhälle påverkat mig. Jag är känslig för yttre begränsningar och uppskattar en direkt och äkta kommunikation. Men det som har satt mest spår är nog upplevelsen av att något som verkar så omöjligt, att Europa är uppdelat i öst och väst, plötsligt förändras.

Hon kastas rakt in i produktionen av ett tredelat dansprogram: tre olika koreografer sätter upp tre nya dansföreställningar med premiär samma kväll. Bland annat italienaren Roberto Zappalà, vars verk sud-virus rör sig kring gränsdragningen nord-syd.

– Han är från Sicilien, som nyligen tillhörde de fattigaste av de fattiga, Europas södra kant. Numera kommer immigranterna till Sicilien söderifrån. Gränsen har flyttats.

Adolphe Binder ska ägna hösten åt att lära känna sin nya stad och publik. Hon vill inte ge någon programförklaring, mer än att hon vill att det som sätts upp på operan ska återspegla verkligheten.

Hon vill också föra ut danskompaniet på fler turnéer och tänker arbeta för att alla göteborgare ska känna till vad Göteborgsoperans balett sysslar med.

– Göteborg är en universitetsstad, här finns turister och det finns ett internationellt skimmer över stan. Många fler kan förföras att komma hit och jag är helt säker på att de kommer tillbaka.

20 augusti: Medverkar med ett utdrag ur Eroica på Göteborgs kulturkalas. Koreografi av Örjan Andersson och musik av Beethoven.

14 oktober: Världspremiär på Leinonen/Franzén/Zappalà. Koreografi av Susanna Leinonen (Finland), Helena Franzén (Sverige), Roberto Zappalà (Italien).

7 december: Nypremiär av Pjotr Tjajkovskijs Törnrosa. Mats Ek är koreograf. Göteborgsoperans orkester spelar under ledning av Alexander Polianichko.

29 november: Premiär av Dans för unga Text och idé: Monica Milocco. Koreografi av Mattias Olaison

25 februari: Premiär av noBody Koreografi: Sasha Waltz. Musik: Hans Peter Kuhn

April-maj: Baletten åker på turné till bland annat USA, Israel och Kina.

Född: 1969 i Brasov i Rumänien.

Bakgrund: flyttade till Västtyskland 1979 och har arbetat i Berlin sedan 1996. Fram till 1999 var hon chefsdramaturg på Deutsche oper i Berlin. Var konstnärlig ledare för baletten på Komische Oper i Berlin fram till 2004.

Aktuell: Som nytillträdd balettchef på Göteborgsoperan.

Mest läst