Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Stefan Berg

Ansaldobredas svar: Dra inte i onödan

Göteborg Om man använder nödöppnaren för ofta så går mekanismen sönder. Så svarar Ansaldobreda på kritiken efter GP:s avslöjande om de livsfarliga italienska spårvagnarna.

GP:s avslöjande om att Göteborgs spårvägar i åratal kört spårvagnar med dåliga nödöppnare har väckt starka reaktioner bland göteborgarna de senaste dagarna. Vagnarna har kallats för både dödsfällor och livsfarliga av förare och räddningstjänst. Nu väljer Ansaldobredas vd att träda fram.

– Jag är ledsen över att höra det som GP skriver. Men Ansaldobreda är redo att ha en öppen diskussion med Göteborgs stad för att ordna alla fel om felet beror på oss. Och beror felet på hur Göteborg hanterat våra vagnar så är vi redo att ställa upp med stöd och hjälp. Vi vill så långt som möjligt undvika en juridisk konflikt, säger Antonio Liguori till GP.

Som GP avslöjade i måndags anmälde Göteborgs spårvägar problemen med nödöppnarna på M32-vagnarna som en ”allvarlig säkerhetsbrist” till Transportstyrelsen i januari 2014. I bakgrunden till anmälan skriver man att man redan 2012 haft samtal med Ansaldobreda och att svaret från det italienska bolaget då var att Göteborgs spårvägar ”använde nödöppning för ofta och att det var därför som nödöppningsfunktionen gick sönder.”

Spårvägen å sin sida hävdade att nödöppningen borde fungera oavsett antal öppningar. Antonio Liguori bekräftar uppgifterna.

– Det stämmer. Om man använder nödöppnaren för mycket så är det inte konstigt att det sliter på mekanismen. Man ska inte dra i nödöppnare i onödan. Och det är en sak vi måste diskutera i våra fortsatta samtal med Göteborg, säger Antonio Liguori.

Enligt Liguori som bara varit vd någon månad har Ansaldobreda köpt de kritiserade nödöppnarna från ett externt bolag innan man levererade de färdiga vagnarna till Göteborg. Skulle det visa sig att felet berott på den ursprungliga konstruktionen kommer Ansaldobreda att driva processen vidare gentemot det externa bolaget.

Ansaldobreda är i dag till stor del uppköpt av det japanska bolaget Hitachi och Antonio Liguoris främsta uppgift som ny vd är att lösa flera av de misslyckade affärer man gjort med beställare runt om i Europa. Han säger att Ansaldobreda kommer att samarbeta fullt ut med Göteborgs stad men påpekar samtidigt att det inte framkommit några bevis för att felet med nödöppnarna skulle bero på den ursprungliga produkten.

– Jag har inte sett det ännu, nej. Nu har ju vagnarna dessutom gått i 7-8 år och det är ganska naturligt att saker kan gå sönder, säger Antonio Liguori och tillägger:

– Vi har medarbetare som åkt till Göteborg och som fotograferat och filmat vagnarna. De är ju fortfarande i trafik så det verkar ju som att våra vagnar fungerar relativt bra iallafall. Men återigen, vi är helt öppna för att kunna lösa detta i samtal tillsammans med Göteborgs stad. Vi är italienare som är stolta över vårt land och vår produkt.

Göteborgs trafikdirektör Stefan Eglinger ger dock inte mycket för Liguoris ord.

– Det låter som Ansaldobreda. De lovar att återkomma men presenterar aldrig någon lösning. Det gäller den här och en rad andra frågor, säger han.

Eglinger tar starkt avstånd från uppgiften om att de dåliga nödöppnarna skulle bero på slitage från Göteborgs sida.

– Jag tycker det är en väldigt konstig inställning som leverantör att man levererar saker som inte går att använda. Nödöppnare ska kunna användas när det behövs. Ansaldo har helt enkelt levererat en dålig produkt och vi kommer att fortsätta de här samtalen i skiljenämnden, säger Stefan Eglinger.

Mest läst