Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Ann Lundgren (S) har drabbats av valfeber

Ann Lundgren (S), påstår att eleverna i Angered kommer att få cirka 100 miljoner kronor mindre om resurserna till skolan öronmärks. Hon väljer att inte nämna de stödresurser som ska gå till dem som behöver det, skriver bland andra Helene Odenjung (FP) i en replik.

Det är inte första gången som den högst ansvarige skolpolitikern i Göteborg nämner den siffran utan någon som helst grund. Tidigare har hon också hävdat att den låga skolpengen för gymnasiet beror på att regeringen har minskat det statliga stödet. Skolpengen har historiskt alltid varit låg i vår kommun och sanningen är att det rödgröna styret har prioriterat bort skolan. Lundgren måste ha drabbats av valfeber och säger nu vad som helst för att vinna poäng och röster i debatten.

År 2006 gick 76,0 procent ut grundskolan med fullständiga betyg i Sverige. År 2009 har andelen ökat till 77,0 procent. Det är fortfarande alldeles för lågt och visar att arbetet med att utveckla kunskapsskolan måste fortsätta. I Göteborgs stad ligger resultaten under riksgenomsnittet. Andelen elever som går ut grundskolan med fullständiga betyg minskat från 74,9 procent 2006 till 73,9 procent 2009, enligt Skolverkets siffror.

Utvecklingen i Göteborg med vikande kunskapsresultat är väldigt oroande och måste brytas. Samtidigt är trenden positiv i jämförbara städer som Malmö och Stockholm samt i kranskommunerna. En bidragande orsak till utvecklingen i Göteborg är den skolpolitik som förts i 16 år av Ann Lundgren och hennes partikollegor.

Stödresurser tillkommer

Det Ann Lundgren har rätt i är att vi föreslår en skolpeng som följer barnet till vald skola. Detta för att ge skolorna en stabil och förutsägbar ekonomi. Det hon ”glömmer bort” är att vi utöver grundbeloppet ger stöd-resurser åt dem som behöver, i stället för att ge resurser efter bostadsområde.

Barn är olika och unika. Varje elev ska mötas av höga förväntningar. Lusten att lära ska tas tillvara och uppmuntras i tidig ålder. Det svenska skolsystemet ska ge alla chans att utvecklas och ge särskilt stöd till dem som har störst behov. Där ska fokus ligga i stället på kollektivet. Att lära sig läsa, skriva och räkna är grunden för all annan kunskap.

Fokus på kunskap

Alliansregeringen sätter fokus på kunskap genom att återupprätta lågstadielärare i den nya lärarutbildningen samt genom att erbjuda lärare att lära sig nytt genom den historiskt stora fortbildningsinsatsen Lärarlyftet. Skriftliga omdömen från årskurs 1, nationella prov från årskurs 3 och betyg från årskurs 6 utgör kontrollstationer för att tidigt kunna sätta in olika former av stöd och åtgärder för elever som halkar efter. Men lika självklart som det är att elever som behöver extra stöd ska få det måste det vara att stimulera de elever som vill studera i ett högre tempo.

En viktig del av Alliansens omläggning av skolpolitiken är den nya skollagen som riksdagen tidigare i år fattade beslut om. Det är ett av de största lagstiftningsarbetena i svensk skolhistoria. Elevernas rättigheter stärks och möjligheterna till kunskap, stöd och arbetsro förbättras. Den vägen måste vi fortsätta på efter valet och då krävs förändring och ett maktskifte även i Göteborg.

Helene Odenjung (FP)

kommunalråd

Kristina Tharing (M)

ersättare i kommunstyrelsen

Carina Liljesand (KD)

kommunalråd

Mest läst