Allt fler bär vintage-päls

ANNONS
|

Det menar trendanalytiker som TT har talat med.

–Just i år är det fler unga som frågar efter och provar päls, säger Lotta Kökeritz, utvecklingschef på Myrorna.

–Försäljningen har gått upp en del, efterfrågan följer modet tydligt.

Enligt författaren och modeskribenten Lotta Lewenhaupt är päls socialt accepterat i dag – trots att det bara är ett par år sedan det ansågs omoraliskt. Om man nu ändå har en päls kan man lika gärna använda den, resonerar hon.

–Nu tror jag också att många förstått att det är bättre för miljön att ha morsans gamla mink än en fuskpäls som görs av olja.

ANNONS

Svårkopierad

Stefan Nilsson, trendanalytiker på Trendgruppen, är av samma åsikt. Han anger två skäl: I en värld där många aktörer lever på att plagiera är pälsen svårkopierad, och blir därmed unik och riktigt lyxig. Dessutom förespråkar flera av modevärldens stora päls.

–Amerikanska Vogues legendariska chefredaktör Anna Wintour är en av de starka förkämparna för päls och hon har många efterföljare, säger han.

Dessutom har flera av de toppmodeller, som för några år sedan gjorde anti-pälskampanjer för den internationella djurrättsorganisationen Peta, gått modevisningar med pälsplagg, enligt Nilsson.

–Naomi Campbell har blivit ganska kritiserad för det.

Även Lotta Ahlvar, vd för Moderådet, bekräftar att second hand- eller vintagepälsar är en trend bland yngre människor – sannolikt inspirerad av de mängder päls, skinn och mocka som visats på catwalken i kombination med den extrema vinterkylan.

–Flygarjackan med detaljer i fårskinn är väldigt i ropet. Den kan ses som en imagebild för vad många designers levererat, säger hon.

Samvete?

Men huruvida pälsen är äkta eller inte är väldigt mycket upp till bäraren och dennes samvete. Ur hållbarhetsperspektiv kan det naturligtvis vara bra att köpa en gammal, begagnad päls och Myrorna poängterar att de aldrig säjer plagg från utrotningshotade djur – sådana går direkt till Naturhistoriska museet. Men Gabriella Terneborg, konsumentansvarig vid Djurens Rätt, tycker även att det är problematiskt med vintage-päls.

ANNONS

–Om du möter någon med päls på gatan så vet du ju inte om den är begagnad eller ny. När man bär päls så signalerar man ett godkännande av produkten, säger hon.

Ett stort antal butikskedjor och företag i Sverige har undertecknat den internationella överenskommelsen "Retailer Commitment Against Fur". Genom att skriva under den förbinder sig företagen att inte köpa in eller sälja produkter med päls.

På listan finns bland andra American Apparel, Axelssons, Bik Bok, Brothers, Carlings, Cheap Monday, Cubus, Din Sko, Dressman, Ellos, Esprit, Filippa K, Gina Tricot, Helly Hansen, Hennes&Maurtiz, Indiska, Jack Wolfskin, JC, Jerns, Josefssons, Kappahl, Lindex, Mango, Monki, MQ, Next, Nilson Shoes, PolarnO Pyret, Radical Sports, Shock, Sisters, Skopunkten, Solo, Sol&Måne, Stadium, Stellko.com, Suezia, Weekday och Åhléns.

Källa: Djurens Rätt (TT)

Pälsbranschen i Sverige har haft det tufft de senaste åren. Under 1980- och 90-talen minskade antalet svenska körsnärer för att nu ligga på ett tiotal som tillsammans säljer för cirka 10-12 miljoner kronor om året.

Det är i huvudsak minkpälsar och fårpälsar som nyproduceras, möjligen med detaljer av kaninskinn. Fårskinn anses i allmänhet vara mer socialt accepterat än mink, eftersom pälsen är en biprodukt vid slakten och hela djuret tas tillvara. Minkar föds enbart upp för sin päls. Rävpäls görs i princip inte i Sverige längre.

Källa: Christina Hoffman, informationsansvarig på Pälsbranschrådet (TT)

ANNONS