Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

All tågtrafik stod stilla i Västsverige

All tågtrafik i Västsverige stod stilla i över fyra timmar under gårdagskvällen. Orsaken var ett allvarligt signalfel och trafikverket hade ingen aning om hur långt stopp skulle bli. Och på Centralen växte mängden väntande resenärer.

Det var datorskärmarna vid trafikverkets ledningscentral på Kruthusgatan i Göteborg som krånglade. Trafikledningen kunde varken se eller styra tågen vilket gjorde all trafik stillastående.

- Vi får bara stillbilder på våra skärmar, säger Peter Behrman, presskommunikatör vid trafikverket.

Hur många resenärer som satt fast ute på linjen i stillastående tåg sedan felet inträffade visste inte trafikverket under kvällen, men det rörde sig om ett mycket stort antal.

Bara på sträckan Göteborg-Stockholm hade sex av SJ:s tåg tvingats till stopp.

- Sådana här fel är ovanliga, men jag vet att det hänt tidigare också. Det är något slags elfel eller datafel, säger Peter Behrman.

På Göteborgs Centralstation väntade många människor. Noa Del Castillo Hallberg, 18, läste en kvällstidning, drack kaffe, åt inköpt bulle och längtade hem till Alingsås:

- Det började, som vanligt, med att de pratade om en kvarts försening. Sedan snackade dom om signalfel och att ingen visste när tågen kunde komma igång igen, säger Noa.

Han tillägger, med ett stort mått av tålamod:

- Jag är van att vänta. Jag har varit med om förseningar många, många gånger. Men när det börjar bli natt, blir det förstås problematiskt.

Ing-Marie Sieker hade varit på minisemester med dottern i Göteborg när det plötsligt tog stopp, 500 meter från Falkenbergs station. I en timme blev alla sittande. Sedan öppnades dörrarna:

- Jättebra för oss som skulle till just Falkenberg. Vi tog våra väskor och gick efter rälsen bort till stationen, berättar Ing-Marie.

Daniel Brenner från Göteborg satt i ett stillastående Stockholmståg i Töreboda:

- Det gick hyfsat. Vi fick information var tjugonde minut ungefär. Det fungerade bra. Det beställdes bussar till oss, men bekräftelsen dröjde.

Daniel och hans medresenärer hade dock möjlighet att röra sig ute på perrongen, och köpa förfriskningar. Men mest satt han inne i kupén, vid sin dator, och inväntade besked.

På Göteborgs central tilltog irritationen bland resenärerna ju senare kvällen blev. Carola Frejd, Johanna och Vilma Rosengren har varit på Liseberg och ska hem till Tidaholm. När klockan närmar sig midnatt sitter de utanför Västtrafiks stängda informationsbyssja på Nils Ericssonplatsen.

- De stängde som vanligt klockan tio och informationen har varit usel, det är hela Gothia cup-lag här och föräldrar med småbarn men de vägrar låsa upp toaletterna för oss. De sa att de var rädda att knarkare skulle gå in och de har bara talat svenska i högtalarna, säger Carola Frejd.

Ur högtalarna kom information om ersättningsbussar som precis kommit igång till kranskommunerna, men de som skulle längre hade vid elvatiden ännu inte fått veta hur eller om de skulle komma hem.

- Vi har ringt till hotell, men de är antingen fulla på grund av Gothia cup eller så har de några få dyra rum kvar. Västtrafiks resegaranti ger som mest 300 kronor. Med de pengarna kommer man ju knappt utanför stan, säger Carola Frejd.

Klockan 23.32 meddelade trafikverket att trafiken så smått började rulla i västsverige igen. Då hade alla linjer varit stillastående i fyra och en halv timme.

På fler linjer har resenärer fått gå på eller längs med rälsen.

- Vi vet att en del tåg evakuerats på mindre lämpliga ställen, men vi får hoppas att det har gått bra och att ingen skadats, säger Peter Behrman.

Mest läst