SEDAN SOMMAREN 2011 måste studenter som kommer från länder utanför EES-området och Schweiz betala terminsavgifter för studier i Sverige. Men vad händer när utbildningen inte håller utlovad kvalitet, har man då rätt att få tillbaka sina pengar?
I dagarna stämdes Mälardalens högskola av en amerikansk student som kräver tillbaka 182 500 kronor. Universitetskanslerämbetet, som har till uppgift att säkerställa kvaliteten i den högre utbildningen, har underkänt den aktuella utbildningen på fyra av totalt fem punkter. Trots detta, och det faktum att högskolan höll på att förlora sin examinationsrätt, avslog högskolan studentens krav.
SOM STUDENTENS OMBUD Centrum för rättvisa påtalar tycks lagar som syftar till att skydda konsumenter inom det privata inte också gälla mot det offentliga. Förutom vikten av att bringa klarhet i det rättsliga vakuum som uppstått när juridiken inte hängt med i utvecklingen belyser det aktuella fallet flera andra viktiga perspektiv. Hur hög kvalitet håller svensk högre utbildning? Hur har den stora utbyggnaden påverkat? Under en längre tid har fokus legat på kvantitet. Men ett land som aspirerar på att vara en kunskapsnation får aldrig kompromissa med kvaliteten. Oavsett vem som betalar.