Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
martin

Martin Lundstedt Bild: Nicklas Elmrin

AB Volvo-chefen om nya ledningen

Ekonomi AB Volvo skapar varumärkesbaserade enheter för lastbilsmärkena och ändrar koncernledningen.

Från den 1 mars kommer Volvokoncernen att införa en varumärksbaserad organisation där det ska bli tydligare affärsansvar för koncernens olika lastbilsmärken.
Det kommer att bli fyra separata enheter för Volvo Trucks, UD Trucks, Renault Trucks och Mack Trucks.
De kommer att ha eget resultatansvar för sina affärer och det innebär också att koncernledningen förändras.
- Om man utgår från kundens perspektiv så är det våra varumärken och människorna som arbetar med dem, som de gör affärer med. Då vill vi säkerställa vår kommersiella organisation för varumärken med ett tydligt lönsamhetsansvar, utvecklingsansvar och öka möjligheten för decentralisering och förmåga att driva de olika affärerna. Och vi har ju jättestarka varumärken, säger AB Volvos koncernchef Martin Lundstedt.

Volvokoncernens olika lastbilsmärken är olika starka på olika marknader. För Volvo domineras försäljningen i Europa av Volvo Trucks och Renault Trucks, i Nordamerika av Volvo Trucks och Mack Trucks och i Japan av UD Trucks.
Detta är den första stora förändringen som nya koncernchefen Martin Lundstedt genomför.
Innebär det att Volvo Trucks och Renault Trucks kommer att kriga med varandra om marknadsandelar i Europa?
- Till att börja med vill jag vara lite ödmjuk och säga att det finns många marknadsandelar att ta som inte är Volvo. Det har gått nästan 15 år sedan Volvo förvärvade Renault, så vi har utvecklat en tydlig strategi för de olika varumärkena och hur man ska lyckas. Och det finns en god förmåga att stärka båda varumärkena på det här sättet. I vissa fall kommer det att bli så att man försöker att vinna kunder, men det är en mindre risk i förhållande till uppsidan som vi har, säger han.

AB Volvo lägger stort
fokus på den lokala försäljningen och servicen och det är klart uttalat att varje lastbilsvarumärke ska stå egna ben ekonomiskt.
- Det finns både teknologi, tillverkningssystem och logistiksystem där det finns en styrka i att man är en grupp och kan dela kostnader, kunskap och teknologi. Och sedan finns det en viktig del som är den lokala och regionala där man gör affären.

- Vi är ju business to business och säljer produktionsutrustning och tillgänglighet, och det är inte bara en relation som handlar om försäljning. I många fall bygger man en livslång relation med kunden. Och det handlar mycket om att vi kan ta beslut och utveckla våra lösningar tillsammans med kunderna och ändå ha den globala styrkan, säger Martin Lundstedt.

- Jag är övertygad om att detta på ett bättre sätt kommer att lyfta fram det bästa för varje varumärke.

Hur kommer förändringarna att påverka personellt?
- Det finns inga planer på att det ska vara någon personell påverkan. Det är inte det som är syftet.

Martin Lundstedt har nu gjort sina första 100 dagar som koncernchef för Volvokoncernen.
Hur har det varit?
- Otroligt kul och inspirerande. Vi har ett kanongäng av kunder och medarbetare. Jag är fortfarande i fasen att när jag går och lägger mig på kvällen tycker man att det är onödigt att man måste sova i sex timmar innan man får köra igång igen.

Men att locka ut honom några nyheter i förtid hur det gått för Volvokoncernen 2015 ur rapporten som kommer nästa fredag går inte.
- Det får bli en cliffhanger!

• • •

FAKTA: Tio affärsområden
I den nya organisationen kommer Volvokoncernen ha tio affärsområden.
Volvo Trucks
UD Trucks
Mack Trucks
Renault Trucks
Value Truck & JV:s
Volvo Construction Equipment
Volvo Buses
Volvo Penta
Governmental Sales
Volvo Financial Services

Mest läst