Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

7: Schumacher: F1-karriären inleddes med en lögn

- Jag vet inte om du är medveten om det, men det här var din 41:a seger, vilket placerar dig tvåa genom tiderna tillsammans med Ayrton Senna. Betyder rekord mycket för dig?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Michael Schumacher sänker huvudet innan han svarar.

- Ja, det betyder mycket för mig … förlåt.

Han kan inte hålla tillbaka tårarna längre och presskonferensen efter Italiens Grand Prix 2000 stannar upp. Om reaktionen beror på det känslomässiga bandet till den avlidne Senna, eller om det är av ren glädje är omöjligt att tyda.

Karriären inleddes 27 år tidigare. Med en krock.

Rolf Schumachers motorutrustade trampbil for rakt in i en lyktstolpe och den fyraårige sonen bakom ratten fann sig för första gången utelämnad till mekaniker.

Pappa Rolf såg dock ingen anledning att laga den kvaddade bilen. Istället skickades sonen iväg till den lokala gokart-klubben i Kerpen-Horrem.

Två år senare hade Michael Schumacher vunnit sitt första mästerskap.

Gokart-framgångarna staplades på hög, och efter att ha bemästrat Formel Ford, Formel König, Formel 3, Le Mans och ett äventyr i sportvagns-VM, öppnades dörren till Formel 1 via Jordan-Ford.

Inför Belgiens GP 1991 satt stallet i knipa. Deras andreförare kunde inte komma till start - han satt i fängelse. Utan luxemburgaren, som sprayat ner en taxichaufför med tårgas, inleddes jakten på en ersättare och blickarna riktades mot den unge Michael Schumacher. När hans manager Willi Weber förklarade att tysken var väl inläst på Spa-banan stod två saker klara:

Michael Schumacher skulle få göra Formel 1-debut.

Och Willi Weber hade dragit en fet lögn.

I själva verket hade stallets 22-årige debutant bara besökt banan som åskådare. Och förutsättningarna blev knappast bättre när försteföraren Andrea de Cesaris ställde in sina lektioner med nykomlingen. För att bekanta sig med Spa fick Michael Schumacher istället ta cykeln runt banan.

Med de framtrampade kunskaperna i ryggen tangerade tysken stallrekordet och kvalade sig till en sjundeplats. Att han sedan tvingades avbryta själva tävlingen efter bara ett lopp gjorde ingenting. En stjärna var född och redan till det nästkommande loppet var Michael Schumacher kontrakterad av Benetton – där han kom att köra hem mästerskapet 1994 och 1995.

Året efter sin andra titel med Benetton flyttade han till Ferrari där han inledde vad som kom att bli en utskåpning av den övriga världseliten. Den första titeln i den röda bilen kom 2000. Därefter dröjde det fem år innan VM-pokalen lämnade Michael Schumacher.

I sitt sista Grand Prix drabbades tysken av dubbla bakslag. Under kvalet fick bilen problem med bränsletillförseln och när tävlingen väl var igång fick han Giancarlo Fisichellas framvinge i ena däcket - och drabbades av en punktering.

Förhoppningarna om det perfekta slutet dog och när tysken väl kom ut från depån igen gjorde han det på en 19:e-plats.

Drygt en timme senare gick Michael Schumacher i mål. Som fyra.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.