36 miljoner för pr-tjänster

ANNONS
|

Efter Uppdrag gransknings avslöjande om kvittofusk och tveksam representation i samband med fastighetsmässan Mipim i Cannes granskade GP kommunens pr-nota.

Fem kommunala bolag och en förvaltning hade beställt pr-tjänster för drygt 400 000 kronor exklusive moms bara för att bemöta granskningen av fastighetsmässan i Cannes.

Samtidigt begärde GP ut alla kommunens inköp av tjänster från fyra stora kommunikationsbyråer: JKL, Welcom, Solberg Kommunikation och Graylings.

Stadsledningskontoret passade då på att göra samma begäran för att få en bild av läget.

Det visade sig att kommunala bolag och förvaltningar under 2011 till 2013 betalt de fyra byråerna 36 miljoner kronor - inte sällan för tjänster de hade kunnat få tillgång till gratis via kommunens egna anställda informatörer och kommunikatörer.

ANNONS

Förvaltningarna står för tio miljoner av totalsumman.

- Vi har sett att man haft väldigt olika syften till varför man använt byråerna, säger Jonas Kinnander, enhetschef för stadsledningskontorets strategiska samordning.

Man upptäckte också att flera bolag och förvaltningar tycks ha köpt in dyra kommunikationstjänster i strid med gällande upphandlingslagar.

- Det gäller Förvaltnings AB Framtiden, P-bolaget, Higab och Stadsbyggnadskontoret, säger Jonas Kinnander.

Vad gör ni åt det?

- Vi har påtalat bristerna och det viktiga nu är att fortsätta arbetet för att få till korrekta upphandlingar, säger Jonas Kinnander.

I fallet med Förvaltnings AB Framtiden har GP tidigare kunnat berätta att de bara under ett halvår 2013 köpte tjänster från pr-byrån JKL för närmaren en halv miljon utan ett skriftligt avtal och i strid mot gällande upphandlingsregler.

Helena Mehner är kommunikationsdirektör i Göteborgs stad. Hon är kritisk till att flera förvaltningar och bolag anlitat pr-byråer för tjänster som hon menar att stadens egen organisation hade kunnat utföra.

- När det gäller att möta media, och frågor kring öppenhet och transparens så finns den kompetensen absolut i staden, säger hon.

I dag finns en tolv personer stark kommunikationsstab centralt i kommunen. Totalt jobbar 214 personer med information och kommunikation inom stadsdelsförvaltningarna, fackförvaltningar och de kommunala bolagen.

ANNONS

Göteborgarna betalar redan för att kommunikationen i staden ska fungera. Ska vi behöva betala en gång till genom dyra pr-notor?

- Nej, inte i de fall där vi har kompetensen inom staden. Vi ska samordna oss och se till att säkerställa att när vi använder byråer så ska det vara till tjänster vi behöver. Inte till sådant vi redan har kompetens för i staden, säger Helena Mehner.

I genomgången av pr-inköpen har bara fyra kommunikationsbyråer tagits med. Men det finns många fler som är flitigt anlitade av bolag och förvaltningar vilket gör att totalsumman för perioden är långt större än 36 miljoner.

- Mängden av den här typen av inköp gör att vi ser att vi behöver gå ut med en ramavtalsupphandling för staden som helhet. Det handlar om så stora belopp, säger Jonas Kinnander.

Kommunikationsavdelningen vid stadsledningskontoret har nu tillsammans med Upphandlingsbolaget beslutat att påbörja ett arbete med att ta fram ett ramavtal när det gäller inköp av kommunikationstjänster.

- Vi vet inte exakt när det är klart, men i alla fall under 2014, säger Jonas Kinnander.

ANNONS