Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
642391_1902245_1024 x 683 standard_2030988

Bild: Magnus Sundberg

24 år sedan kraschen på Vasaplatsen

Göteborg Den 12 mars för 24 år sedan inträffade den hittills allvarligaste spårvagnsolyckan i Göteborg. 13 människor dödades när vagnen kraschade in i hållplatskuren vid Vasaplatsen.

Det var på morgonen den 12 mars 1992 som en spårvagn på linje 7 blev stående vid Wavrinskys plats i Guldheden sedan en lastbil rivit ner kontaktledningen.

En trafikledare beordrade att bromsarna skulle lossas mekaniskt för att de två vagnarna skulle rulla ner mot Chalmers där kontaktledningen var strömförande. Han räknade med att bromsarna då kunde aktiveras och spårvagnarna stoppas.

Men när bromsarna kopplats loss kunde vagnarna inte bromsas. Vagnarna rullade allt snabbare baklänges ner för Aschebergsgatan med den förtvivlade föraren ombord och med en polisbil med sirener framför.

Se mer: Fler bilder från olyckan

Kraschen in i hållplatskuren på Vasaplatsen gick inte att undvika. 13 människor dödades och 23 skadades allvarligt.

Haverikommissionen fann inga tekniska fel, olyckan berodde på att trafikledaren i strid med reglerna kopplat loss bromsarna.

Läs mer: Mikroskopisk risk för liknande olyckor

Trafikledaren, affärsområdeschefen för spårvagnstrafiken, vd:n för Göteborgs Spårvägar och företaget åtalades.

Affärsområdeschefen och vd:n friades. Göteborgs Spårvägar slapp företagsbot.

Trafikledaren dömdes för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och allmänfarlig vårdslöshet till villkorlig fängelsedom, hans brott ansågs inte vara grova eftersom han inte varit medveten om den risk som uppstod.

Domen fick hård kritik från de anhöriga till olycksoffren.

Läs också: "Jag rycker fortfarande till när jag hör höga ljud"

Mest läst