Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1993: Hallbor redo för berget

4 april 1993: Hallbor är den gigantiska borrmaskin som på tre år skall äta sig genom Hallandsåsens urbergsgnejs för att bereda plats för Västkustbanans dubbla höghastighetsspår. Dopet förrättades vid en högtidlig ceremoni i strålande vårsol igår på eftermiddagen och kommunikationsminister Mats Odell fick trycka på den knapp som satte igång borrhuvudet.

Så mycket borrande blev det nu inte; det återstår ett par veckor av förberedelser innan nydöpte Hallbor kan börja bearbeta urbergshorsten på gränsen mellan Skåne och Halland. Och så särskilt smärtsamt var inte landshövdingens förrättning, det var mer de personaliga associationerna till tandläkarborr som fick henne att anknyta till mindre behagliga upplevelser.

-Viljan kanske inte kan försätta berg och då det är det bra att ha en ordentlig borrmaskin för att ta sig igenom, sa kommunikationsminister Mats Odell till den församlade menigheten.

-När vi nu satsar mer än någonsin tidigare under 1900-talet på utbyggnad av järnvägarna blir starten på borrandet av Sveriges längsta järnvägstunnel en god symbol. Banverkets generaldirektör Jan Brandborn tyckte det var en gammal dröm som nu skall realiseras men bad lokalbefolkningen om förtida ursäkt för de besvärligheter borrandet och byggandet kan medföra.

-Men fyra kilometer kortare bana och väsentligt snabbare tågförbindelser kan förhoppningsvis vara värd en uppoffring. Bråkenhielm, Odell, Brandborn och Kraftbyggarnas chef Bengt Toolanen drog fast den sista muttern i borrhuvudet med en nyckel modell större, statsrådet tryckte igång vidundret, champagnen skvätte och de särskilt inbjudna tågade tvärs över järnvägen till världspremiären på den 15-minutersvideo där Banverket, kommunen och Kraftbyggarna förklarar när, var, hur och varför.

-Vi slipper skakningarna från sprängningarna, vi slipper spränggaserna och vi får bättre tunnlar till lägre priser, sade Toolanen. Hallbor, som maskinen numera heter, består av ett borrhuvud på 900 ton med 9,1 meters diameter som med hjälp av 4500 hästkrafter från elmotorer och hydraulöverföring skall äta sig igenom Hallandsåsen två gånger på tre år, en bakrigg med personal och hjälputrustning samt en unikt tåg som transporterar ut miljontals ton krossat berg.

Massorna skall så småningom bli banunderbyggnad norr ut mot Trönninge och sedan borren vänt norrut banunderbyggnad söderut mot Ängelholm. För säkerhets skull har Kraftbyggarna, ett dotterföretag till Vattenfall som redan borrat flera järnvägstunnlar åt Banverket, försett Hallbor med känselspröt i form av sonderingsborr som undersöker berget framför den stora borrkronan.

Dåligt berg kan tätas med injektering av cement, säkras med stålstag och uteslutas med stålskal eller betonggjutning runt hela den framtida järnvägstunneln.

När Banverkets rallare ett år efter avslutad borrning byggt järnväg, installerat kontaktledning och signalsystem skall tågtrafiken släppas fram i full frihet; godståg nästan hur tunga som helst och snabbtåg i 250 km/tim. Tio minuter blir tidsvinsten för de båda och risken för att bli stående med slirande hjul i de branta backarna över åsen under höstens lövfällning lär definitivt försvinna.

1,3 miljarder kronor kostar de bättre tågförbindelserna och 400 årsarbeten har det blivit och blir det hos borrbyggarna Atlas Copco, Kraftbyggarna och Banverket. Sen tillkommer många fler hos underleverantörer och underentreprenörer. I brist på bana genom åsen och lämpliga tåg över densamma fortsatte statsrådet med medarbetare och påsklovslediga barn till Banverkets skola i Ängelholm per buss och lokalbefolkningen till tätorten till fots.

Mest läst