Kraft slukar Cadbury

ANNONS
|

Den amerikanska livsmedelskoncernen Kraft Foods meddelade på tisdagen att mer än 71 procent av aktieägarna i Cadbury nu har sagt ja till att låta Kraft tar över.

Cadburys styrelse godkände den 19 januari ett bud - en kombination av kontanter och aktier - som värderades till 11,9 miljarder pund (nästan 140 miljarder kronor) eller 850 pence per aktie. Det var i princip slutet på en segsliten dragkamp.

Nu kommer Kraft, världens näst största livsmedelsföretag, att "glufsa i sig" Cadbury, som har en färgstark historia som går tillbaka till 1824.

För att Kraft ska kunna avnotera Cadbury från Londonbörsen krävs ett ja från 75 procent.

ANNONS

Kraft sockrade sitt bud med en extrautdelning på 10 pence per aktie till Cadbury-ägarna om affären skulle gå i lås. Budet till dem som ännu inte har nappat är öppet tills vidare. Eventuella ändringar kommer att aviseras med minst två veckors varsel, uppger Kraft.

Livsmedelskoncernen - som har varumärken som Toblerone, Milka, Suchard och Cote d'Or - blir i och med affären, som lägger bland andra Dairy Milk till listan, bland de största i världen även på choklad och konfektyr.

Ett viktigt mål för Kraft antas vara snabbväxande marknader som Indien och Brasilien, där Cadbury har stark ställning.

Det har inte framkommit vad affären kan komma att betyda för sysselsättningen i godisfabrikerna.

ANNONS