Han gör succé i Japan

Svensk, utan musikalisk utbildning och för de flesta okänd. Men Jonas Zekkari står som låtskrivare bakom superhits i Japan.

ANNONS
|

35-åriga Jonas Zekkari är en svensk låtskrivare utan något musikutbildning.

Samtidigt ligger han bakom några av Japans största hits.Under namnet Moonchild har han gjort succélåtartill bland annat det japanska pojkbandet Sandaime J Soul Brothers. I derasalbum JSB Legacy står Jonas Zekkari för fyra låtar. LåtenEeny, meeny, miny, moe! vannJapanska MTV-awards.

- Deär gigantiska där borta, säger Jonas Zekkari.

Framgångarna menar han beror på att i Japan köper människor dels skivor, men också ett helt koncept.

-Artisternahar trogna fans. De vill se sina idoleroch de vet om att de måste köpa skivorna. Samtidigt säljer man inte bara skivor utan dvd:er och så vidare. Det blir som ett samlarobjekt, säger han.

ANNONS

Men Jonas Zekkari saknar helt och hållet musikalisk utbildning.

- Jag är en av de få som gör den här grejen utan utbildning. Man tänker lite annorlunda då. Man är inte låst i vissa ramar, säger han.

Samtidigt känner han att Japan är en underhållande marknad som vågar tänka nytt.

- Jag känner att detär lite friare. Den största skillnaden är att deinte gillar att folk upprepar sig hela tidensom i väst. Man måste ha ett överraskningsmoment hela tiden,men ändå en röd tråd. Första versen kanske inte går som andra versen. Det är typiskt Japan, de tänker outside the box, säger han.

Idag bor han i Stockholm, men ursprungligen är Jonas Zekkari från Göteborg. Hanbörjadesom sångare och har utgått från det i sitt låtskrivande. Låtarna gör han på engelska som sedan översätts till japanska.

- De spelar något så hör jag var som ska göras. Oftast översätter de själva. IJapan är de inte så bra på engelska. De ärmest taggade på känslan och melodierna. I vårt team Future Unison skrivs det också om ibland.

Men att som svensk låtskrivare rikta sig mot Japan hör inte till ovanligheten.

- Jag är inte ensam om det.Bolagen prioriterar Japan. Det är bussiness ochdär kan mantjänamer pengar. Är manetta i Japan kan man ofta konkurrera med amerikanska försäljningslistor. Man tänker oftast Billboard, men den grejen är passé nu. Folk streamar och laddar ner. Men i Japan köper de fortfarande skivor. Så för låtskrivare är Japan minst lika viktigt som USA.

ANNONS

Däremot har Jonas Zekkari lyckats ovanligt bra.

- Det hörinte till vanligheten att man säljer de siffror som jag lyckats med.

ANNONS