Fantasifull och överraskande tågresa

Karin Brygger hoppas att Hannah Arnesens genomarbetade bilderbok kommer höja statusen på hela genren.

ANNONS

Hannah Arnesen debuterade som bilderboksförfattare 2016, med uppmärksammade På natten flyger vi. Nu kommer den fristående uppföljaren Tågresan, också den på Natur och kultur. Och det är tur för oss, vuxna som barn, för Tågresan är ett underbart äventyr! En resa i bild och text förstås, men också en resa som med minimalistiska förskjutningar understryker fantasins närvaro i vardagen. Det är befriande.

Hannah Arnesen studerar bilderboksberättande på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg.
Hannah Arnesen studerar bilderboksberättande på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Bild: Karolina Pajak

Tågresans grundstory är enkel: far och dotter kliver på ett tåg, reser till farmor. De korta texterna är uppbyggda kring upprepningen av två små ord "Titta där...". På näst sista uppslaget är det plötsligt farmor som uttalar dem och så knyts berättelsen ihop: matsäcken på tågbordet är slut, farmor ser flickan genom fönstret. Titta där!

ANNONS

Kanske är det just de strama texterna i kombination med de färgstarka och detaljerade bilderna som gör att resan blir så mycket längre och mer spännande än så? För turen går inte bara förbi staden, kajen, lekplatsen, tågstationen utan också genom regnbågen och jagets föreställningar om sig själv i framtiden. Tåget svävar på havets botten, där faktiskt också Munchs Skriet skymtar förbi i en manet – det är det enda läskiga i hela boken.

Akvarell och collage

Arnesen arbetar enligt en lager-på-lager princip, där den levande akvarellen är grunden. Förutom att collagemetoden, som är oerhört tidskrävande, också ger ett genomarbetat resultat öppnar den för spännande överraskningar i bilden. Ett uppslag i Tågresan skildrar till exempel en tågstation. Människorna trängs i väntan, någon läser någon I väntan på Godot och en annan en tidning med autentisk tidningstext som klistrats in: Jean -Paul (Sartre får man anta), Camus och deras vedermödor kan den nyfikne urskilja.

Det senare, välarbetade uppslag där estetiken får spela första fiol, är viktigt för mer än just den här bilderboken: att låta tidskrävande montage fortsätta vara en del av vår bilderbokskultur lyfter genren, som hela tiden orättmätigt riskerar en sekundär status i litteraturvärlden. Det är dags att ge bilderboken den status den förtjänar och Arnesens verk bidrar förhoppningsvis till den förändringen. Tågresan är motsatsen till slarv och tristess, och arbetar ändå i lätthetens teckens.

ANNONS
ANNONS