Malö Yacht fortfarande hotat

ANNONS
|

Det var i oktober som båtbyggaren i Kungsviken på Orust ansökte om rekonstruktion. Malö Yachts har problem med kassaflödet och därmed svårt att betala ut löner.

Varvet har 15 anställda (2207 var de 48) och krisen i Europa har slagit hårt mot den anrika båttillverkaren.

Det fanns förhoppningar att sälja ett antal båtar under vintern men det har gått trögt.

- Vi har två begagnade och två som vi håller på och byggas på beställning, så pengar är på väg in. Men rekonstruktionen är ytterligare förlängd med tre månader, säger Hans Kaukula, tillförordnad platschef sedan med 17 års anställning totalt.

ANNONS

Enligt senaste årsredovisningen var omsättningen 66 miljoner kronor, vilket kan jämföras med två år tidigare då den låg på 96 miljoner. Att båttillverkaren har haft ett tufft år visar ett antal ansökningar om betalningsförelägganden om. Förlusten blev 7,5 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret augusti 2010-augusti 2011.

Men Hans Kaukula har inte gett upp hoppet.

- Vi har förfrågningar på nya båtar och har offerter ute men när nu Nord West och Najad gått i konkurs är inte läget direkt ljusare. Omvärlden och kunderna är oerhört försiktiga i dag.

Malö Yacht har varslat ett antal anställda men 15 är kvar. De jobbar delvis med underhåll och att göra i ordning vinterförvarade båtar som ska sjösättas så snart isen går upp.

- Det vore lögn att säga att framtiden ser ljus ut, utan man får kämpa på och hoppas att man hittar någon öppning.

Det var Johannes Olsson som startade Malö Yachts 1939, sedan följde flera generationer söner som ägare.

Malö Yacht ingår sedan 2008 i Elgudden Evolution, en koncern som är registrerad i Nederländerna och ägs av Bob Erixon. Han gjorde sin förmögenhet på mobiltelefoner (GEAB) och har sedan dess bland annat totalrenoverat Hotell Kullaberg.

ANNONS

I Bob Erixons flotta ingår även Techno Yachts och Farr Cruising Yachts i Lysekil. Han är själv inbiten seglare och har deltagit i flera Gotland Runt som han vann 1999.

ANNONS