Utlämnad till det vanliga utbudet i tv, på bio, dvd och vod siktade hon på att enbart se filmer med en kvinnlig regissör.
Kvinnliga regissörer är nästan alltid i minoritet, oavsett var man tittar. I Cannes förra året fanns inte en enda kvinna med i den prestigefyllda tävlingen, för att ta ett konkret exempel.
Men att kvinnor varken skulle vilja eller kunna regissera är segdragna myter, tycker Wanda Bendjelloul.
Efter de inledande fyrtio dagarna har hon börjat söka upp filmer mer aktivt, som hon tipsar om på bloggen "Feministisk filmfasta". Hon berättade om reaktioner hon fått på sitt projekt på ett seminarium på Göteborgs filmfestival på måndagen.
Även om det numera finns en ny medvetenhet kring detta tycker Wanda Bendjelloul att utvecklingen sker med myrsteg.
TT Spektra: Hur märks det?
Ålder: 36 år
Familj: Man och två barn. Maken Joar Bendjelloul är bror till Oscarsaktuella Malik Bendjelloul.
Bakgrund: Journalist och tv-producent. Drev i fem år kvalitetsbiografen Zita i Stockholm.
Bor: Stockholm
Hobby: Att titta på film.
Bästa filmer: "Äta sova dö" av Gabriela Pichler, "Waitress" av Adrienne Shelly, "allt som Julie Delpy gör" och "Fat girl" av Catherine Breillat.
Värsta filmer: "På tal om Afrodite" av Woody Allen, "Pretty woman" av Garry Marshall, "En nymfomans bekännelser", "en sydamerikansk film om en prostituerad som bara inte kan få nog".
Bra manliga regissörer: Jafar Panahi. "Och Ingmar Bergman är en världsmästare på kvinnoporträtt, som i "Persona". Och i "Scener ur ett äktenskap" fick onekligen Liv Ullmann säga sitt".