Dags för årets entré

ANNONS
|

På torsdag klockan 13 kliver hon ut genom de vita dörrarna och berättar vem som fått årets Nobelpris i litteratur. Lite varmare i kläderna än förra året, då det var premiär för uppdraget. Omedelbart kunde de som känner Sara Danius faiblesse för knytblusar (alltsedan tiden på Södertörns högskola har hon samlat och flitigt använt dem, numera har hon ”ett helt bibliotek med knytblusar”) konstatera att hon valt en sådan också till denna högtidsstund – och få missade de färgglada Prada-skorna.

Någon och en halv månad senare, vid Nobelfesten, fick Pär Engshedens svarta kreation i sidengazar med röda, screentryckta blommor modeintresserade att fullständigt jubla av glädje. Sara Danius själv skrev senare en lång, humoristisk och spirituell text i DN om hur kvällen avslutades med att hon ensam på sitt rum omöjligen kunde få av sig klänningen utan i stället valde att till slut lägga sig i sängen med klänningen på (Om kvällen i en sidenkatedral).

ANNONS

Läser man vad Sara Danius sagt om sina klädval, förstår man att inget är en slump. För henne är kläder viktigt och att klä sig manligt för att hon nu ingår i en traditionellt manlig gemenskap i Akademien, har aldrig föresvävat henne.

Frida Zetterström, modejournalist, bland annat i GP och TV4, beskriver Sara Danius som stilsäker.

–Man känner igen henne, hon svävar inte iväg, kommer inte i jeans ena dagen och pennkjol den andra. Samtidigt är hon inte feg eller diskret, utan personlig. Hon har lyckats hitta en stil som i mångt och mycket står för styrka och kunskap och ändå har hon inte gått den klassiska herrmodevägen. Det finns många kvinnor i den positionen som valt att använda traditionellt manliga klädesplagg.

Är Sara Danius en stilikon?

–Egentligen inte om jag ska vara krass, hon är inte generellt känd för att vara exceptionellt banbrytande i sin stil, däremot är hon trogen sitt eget uttryck.

Hon har också gjort knytblusen till sin stilmarkör. Vad säger du om det?

–Knytblusen råkar vara ett av det hetaste plaggen 2016, mycket tack vare modehuset Gucci, de har även visat killar i knytblus, lite granny-chic där nörden, litteraturslukaren, typ bibliotekarien är en stilikon. Men bildgooglar man på Sara Danius så ser man att hon har varit före sin tid, hon hade knytblus långt tidigare.

ANNONS

Ska man inspireras av henne tycker du?

–Ja, och det man kan ta till sig är att hon verkar vara helt ointresserad av att passa in i en traditionell norm. Det är alltid befriande när kvinnor och män på ledande positioner bejakar sin egen stilkänsla, och följer den känslan. I övrigt är hennes klädstil sådan att den inte heller hyllar ungdomskulturen, vilket också är befriande, den är mogen och vuxen.

Det stora samtalsämnet vad gäller kläderna vid förra årets Nobelfest var just Sara Danius galaklänning, designad Pär Engsheden. Engsheden är känd för att inte följa några trender, han går på varje bärares personlighet och skapar individuella konstverk. I en intervju med modemagasinet Rodeo (december 2015) berättar Engsheden om tankarna bakom: ”Inspirationen för klänningen är en karaktär i Marcel Prousts romansvit, La Duchesse Guermantes, men det finns också viktiga paralleller till den klänning Selma Lagerlöf bar när hon tilldelades Nobelpriset i litteratur 1909. Saras klänning har liksom Selma Lagerlöfs ett rosenmönster och en s-formad siluett.”

Frida Zetterström menar att Sara Danius röda klänning var en fullträff av flera skäl.

–För det första så bär hon den på ett fantastiskt sätt, hon passar så oerhört bra i den. Det andra är att den är stilmässigt tidlös, klassisk utan att vara tråkigt, trendig utan att vara dagsländeaktig. Hon är fullständigt påklädd och ändå ser hon oerhört sensuell ut.

ANNONS

Är förväntningarna höga inför årets Nobelfest?

–Ja, och jag kan önska att hon går vidare på inslagen bana, det dramatiska men ändå klassiska. Samtidigt måste jag säga att jag blir inte förvånad om hon kommer i en stilren svart kreation i år.

Och vad tror du att hon väljer på torsdag?

–På torsdag hoppas jag att det blir knytblus. Det är sånt tillfälle där hon är ganska mycket sin egen person, kanske i en annan färg än svart, kanske till och med mönstrad.

Fakta: Sara Danius

Svenska Akademiens ständiga sekreterare sedan 2015. På torsdag tillkännager hon vem som får Nobelpriset i litteratur 2016.

Danius är professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet (hon har dubbla doktorsexamina, från Duke University i USA och Uppsala universitet). Hon har gett ut bland annat Prousts motor (2000), essän Näsa för nyheter (2008), Den blå tvålen (2013) och Husmoderns död och andra texter (2014).

Även klänningen hon bar vid inträdesceremonin i Svenska Akademien 2013 skapades av Pär Engsheden, en fotsid svart sammetsklänning med en svepande mantel.

ANNONS