Julia Olah tror att Cykelkioskens placering på Ringön är bra, då industriområdet är ett stort pendelstråk som många cyklar igenom varje dag. "Men det här handlar inte bara om att meka, utan lika mycket om ett socialt sammanhang", säger hon.
Julia Olah tror att Cykelkioskens placering på Ringön är bra, då industriområdet är ett stort pendelstråk som många cyklar igenom varje dag. "Men det här handlar inte bara om att meka, utan lika mycket om ett socialt sammanhang", säger hon. Bild: Martin Spaak

Julia vill få hjulen att snurra för alla – i köket

En gammal Crescent som havererade utan att hon visste varför. Det fick Julia Olah att vilja lära sig allt om cyklar. Nu är hon med och drar i gång ett cykelkök, där den som behöver kan låna verktyg och få tips och råd för att fixa sin hoj.

ANNONS
|

Julia Olah vänder cykeln upp och ner och skruvar vant av bakhjulet. Det är något strul med fästet, som gör att hjulet inte sitter riktigt fast. En rengöring kanske kan göra susen.

Öppnar under sensommaren

Junisolen gassar över gårdsplanen framför Kiosken – en trave byggbaracker i Ringöns industriområde, som rymmer bland annat utställningslokaler och just en kiosk. Det är här, i en av barackerna, som Julia Olah tillsammans med några vänner planerar att öppna ett så kallat cykelkök i slutet av sommaren.

– Men vi har valt att kalla det cykelkiosk, för att det ska hänga ihop med Kiosken, säger hon.

Bild: Martin Spaak

Ett cykelkök kan beskrivas som en öppen verkstad, där den som behöver kan låna verktyg utan kostnad för att laga sin cykel. Själva jobbet får man göra själv, men kör man fast finns tips och tricks att få från volontärer och andra besökare. På vissa håll finns lager av gamla skrotcyklar att plocka delar från, men Cykelkiosken på Ringön börjar av utrymmesskäl i liten skala.

ANNONS

– Vi har fixat lite verktyg, en barack och så tar vi det därifrån, säger Julia Olah.

Hennes intresse för att skruva med cyklar började för fem-sex år sedan. Hon bodde då i Oslo, dit hon tagit med sin pappas gamla Crescent som hon cyklat på i många år. Där rullade den sina sista meter.

– Den havererade, för den var så himla sliten. Hade det hänt i dag hade jag vetat vad som var fel, men då visste jag inte vad som hände. Den gick bara inte att cykla på längre, säger Julia.

Cykel som försökskanin

I stället köpte hon en ny cykel, och kände att det kunde vara bra att kunna fixa åtminstone vissa saker själv. Som att justera bromsar och växlar, till exempel.

– Så jag hängde upp min nya cykel i taket hemma i kollektivet, och hade den som försökskanin. Det var så det började, och sedan har det bara ökat, säger hon.

Och det är inte bara mekandet som har ökat, utan även cyklandet.

LÄS MER:Rolf vill att det ska bli enklare att cykla i Göteborg

2017 tog hon hojen från Nordkap till Marocko, och förra sommaren trampade hon sig ner genom Europa till Ungern. I sommar är det den svenska fjällvärlden som hägrar.

– Det är en sån frihet att cykla. Du får motion, frisk luft och kan ta dig nästan vart som helst för egen maskin, säger Julia och tillägger att det även är ett billigt sätt att ta sig fram.

ANNONS

– Det är inte gratis, men nästan – beroende på hur mycket du nördar ner dig och hur mycket precision du är beredd att betala för, förstås.

Bild: Martin Spaak

I dag jobbar hon som cykelmekaniker på en av Göteborgs större verkstäder, efter att ha börjat som säljare och sedan lärt sig mer och mer efter hand. Men att cykelköket på Ringön skulle bli en konkurrent till hennes arbetsgivare ser hon ingen risk för.

– Det kommer alltid finnas folk som är beredda att betala för service och reparationer. Sen finns det människor som inte kan lägga de pengar det kostar, eller som bara vill lära sig att meka själva. Och det är de som kommer komma till Cykelkiosken, konstaterar hon.

Kärlek betalar sig

Men man måste inte bli en proffsmekare för att hålla kostnaderna nere, menar Julia Olah. Ju mer kärlek cykeln får, desto billigare blir den – genom enkla åtgärder som att tvätta den på rätt sätt och smörja kedjan regelbundet, kan man undvika att dyra delar slits ut i förtid och gör reparationen oundviklig.

– Om man är lite snäll mot sin tvåhjuling så håller den längre, säger hon.

LÄS MER:Hind lärde sig cykla som vuxen – nu lär hon andra

Men att meka med cyklar både på jobbet och på fritiden – blir det inte lite för mycket?

ANNONS

Jo, erkänner Julia Olah. Därför har hon tagit ett kliv tillbaka och är inte längre en av de mest drivande i att få i gång Cykelkiosken.

– Men det här handlar ju inte bara om att meka, utan lika mycket om ett socialt sammanhang. Även om man inte vill skruva cykel kan man komma hit och hänga, träffa andra cykelmänniskor och ta en fika, säger Julia Olah.

Julia Olah

Ålder: 32 år.

Uppväxt: Veddige.

Bor: Göteborg.

Gör: Cykelmekaniker.

Instagram: @julia.onbike.olah @cykelkioskenringon

Cykelkök

Cykelkök, eller gör-det-själv-verkstäder för cyklar, finns på drygt ett tiotal orter runt om i Sverige, bland annat i Borås, Jönköping, Alingsås och Malmö.

I Göteborg finns det, förutom den kommande Cykelkiosken på Ringön, i Masthugget, Gamlestaden, Kålltorp och Biskopsgården.

Källa: Tidningen Cykling

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS