På grund av att olyckorna med mopedbil och fyrhjulingar ökar har Trafikverket och andra aktörer satt upp nya riktlinjer för bruk av dessa fordon. Arkivbild.
På grund av att olyckorna med mopedbil och fyrhjulingar ökar har Trafikverket och andra aktörer satt upp nya riktlinjer för bruk av dessa fordon. Arkivbild. Bild: Claudio Bresciani / TT

Bältet bäst för färre dödsolyckor i mopedbil

ANNONS

Det att dags att bromsa trenden med det ökande antalet olyckor i mopedbil och fyrhjuling. Det kommer Trafikverket fram till i den senaste rapporten på området.

Då ungefär ett tiotal personer om året dör i fyrhjulingsolyckor och 60 personer skadas i mopedbilsolyckor har Trafikverket tagit fram riktlinjer för användningen av dessa fordon. Mellan 2008 och 2017 har fyra personer omkommit i mopedbilsolyckor – tre av dem använde inte bälte. Därför är ett mål att fler använder bälte i mopedbilarna med hjälp av en bältespåminnare – ett annat är att krocksäkerheten ökas och att kontrollbesiktning möjliggörs.

Vad gäller fyrhjulingarna föreslås bland annat ökad användning av hjälm, störtbåge och alkolås för att undvika dödsolyckor.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS