Coronaviruset tynger Volvo Cars försäljning i januari.
Coronaviruset tynger Volvo Cars försäljning i januari. Bild: Ng Han Guan

Sämre försäljning för Volvo Cars efter virusutbrott

Biltillverkaren Volvo Cars såg ett tapp i antalet sålda bilar i januari på grund av en svagare kinesisk marknad. Ett av skälen är coronavirusets spridning.
– Virusutbrottet i Kina har haft en påverkan, säger presstalespersonen Stefan Elfström.

ANNONS
|

Under januari föll Volvo Cars globala bilförsäljning med nästan 10 procent jämfört med samma period i fjol. Det betyder 45 752 sålda bilar världen över.

Coronaviruset påverkar försäljningssiffrorna

Huvudskälet stavas Kina som är en viktig marknad för biltillverkaren. Där föll antalet sålda bilar under januari till 10 015 stycken, ett ras på 16,2 procent. Det beror bland annat på det kinesiska nyåret men även på coronavirusets utbrott i landet, säger bolagets presstalesperson Stefan Elfström.

– Virusutbrottet i Kina har haft en påverkan. Men det är svårt att kvantifiera hur stort. Det kinesiska nyåret har också alltid en negativ effekt. Vi har svårt att isolera vad som beror på virusutbrottet och på det kinesiska nyåret, säger han och fortsätter:

ANNONS

– Oavsett så har inte bilkunderna kunnat gå till bilhallarna i Kina i samma utsträckning.

Bonus malus bakom Sverigetapp

Det är inte enbart i Kina som försäljningen för Volvo Cars dyker. Den svenska siffrorna för januari lyser rött.

– I Sverige ser vi en förväntad nedgång på grund av skatteförändringen kring bonus malus vilket ökade efterfrågan 2019 då kunder ville köpa bil under de gamla systemet och detta har en effekt på hela den svenska bilmarknaden, säger Stefan Elfström.

I Sverige var raset, som Volvo Cars förklarar med de nya skattereglerna, ännu större än tappet i Kina – nästan 32 procent jämfört med samma månad 2019.

Uppåt för hybrider

Medan den svenska (europeiska) och kinesiska marknaden föll under årets första månad ökade bolaget på andra sidan Atlanten. I USA steg försäljningen med 5,2 procent till 6 157 bilar jämfört med januari förra året.

– På uppsidan var USA-marknaden som fortsätter växa samt pluginhybriderna som med 13,5 procent andel av den totala försäljningen nästan fördubblades jämfört med förra året, säger Stefan Elfström.

Fakta: Volvo Cars försäljning januari 2020

Januari 2019Januari 2020Förändring (%)
Europa26,19522,810-12.9%
Kina11,95710,015 -16.2%
USA 5,8546,1575.2%
Övriga6,6736,7701.5%
Totalt50,67945,752-9.7%
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS