Grauers om indianen: "Kommer garanterat diskuteras kommande åren"

För några år sedan var svaret tydligt: Nej, Frölunda kommer inte slopa indianloggan. I dag är det inte lika solklart.
– Vi ser över alla delar och ser om det är dags att förändra, säger ordförande Mats Grauers.

ANNONS
|

Mot Djurgården på torsdagskvällen tog Frölunda ett 60 år långt kliv tillbaka i tiden – till de blågula färger och den logga som användes under lagets första säsong i högsta serien.

Initiativet har åter lyft frågor: Är det dags att slopa indianen på bröstet? Är det dags att byta tillbaka till ett gammalt klubbnamn?

Vad gäller det förstnämnda så var ordförande Mats Grauers tydlig när frågan luftades för ett par år sedan, och bland annat i GP var beskedet att ett byte av loggan inte var aktuellt.

LÄS MER:Historien bakom – så gick det till när Frölunda fick sin indian

– Om jag minns rätt så var det en mer etisk diskussion då, att det fanns åsikter om att indianen var kränkande, medan vår uppfattning var att det var hedrande. Det var ur det perspektivet jag sa att det inte var aktuellt, säger Mats Grauers i dag.

ANNONS

"Inget att ta ställning till just nu"

Ur ett annat perspektiv – det moderniserande och varumärkesbyggande – kan det dock låta annorlunda i framtiden.

– Vi ser över alla delar och ser om det är dags att förändra. Styrelsen och organisationen jobbar ju ständigt med hur vi ska se ut om fem år till exempel, men med det sagt finns inget aktuellt att ta ställning till just nu. Men vi kommer garanterat diskutera de kommande åren hur Frölunda ska se ut i framtiden.

LÄS MER:Det är dags att skrota indianen nu, Frölunda

Kan en tydlig opinion och vilja från fansen att byta tillbaka få er att fundera?

– Det man kan säga generellt är att vi är en av de klubbar där vårt varumärke, just i fallet med indianen, har blivit väldigt starkt. Det finns ju redan klubbar som plockat bort denna typ av emblem, men i deras fall kanske inte loggan haft det genomslag som vårt haft.

Hur vet ni att just emblemet i sig har betydelse för varumärket?

– Vi gör ju egna omfattande undersökningar hos våra intressenter på marknaden, och där ser vi ju att det finns en stor kraft och igenkänning i den loggan vi har i dag, säger Mats Grauers.

ANNONS