Så här såg invigningen av julstaden ut vid Götaplatsen 2014.
Så här såg invigningen av julstaden ut vid Götaplatsen 2014. Bild: Anders Hofgren

Julstaden delvis inställd i Göteborg

Julstaden Göteborg brukar invigas med pompa och ståt. Men i år har delar av julsatsningen bantats bort. Det blir det ingen julbelysning av fasaderna på Götaplatsen, Gustav Adolfs torg eller i Bältespännarparken. Och eftersom Götaplatsen ändå inte ska lysas upp skippar Göteborg & co invigningsceremonin helt.
– Klart det är en fråga om ekonomi, säger bolagets presschef Stefan Gadd.

ANNONS
|

Det börjar lacka mot jul och det börjar märkas – inte minst i stadsbilden. Men den som sett fram emot en julstad i alla sin prakt kommer sannolikt känna viss besvikelse. För julstaden har bantats.

Förra året projicerades ett ljusspel med barnboksfigurerna Pettson och Findus på Konstmuseets fasad vid Götaplatsen i samband med att Julstaden Göteborg invigdes. Ett fackeltåg ledde upp till Götaplatsen och det bjöds också på en eldshow.

I år kommer varken detta ljusspel eller de på Gustav Adolfs torg respektive Bältespännarparken återkomma. Bakgrunden är att medfinansieringen som staden fått från fastighetsägare och näringsidkare till stora delar successivt försvunnit.

ANNONS

– Nu har flera fastighetsägare valt att göra permanenta ljussättningar av sina egna byggnader i stället, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & co.

LÄS MER:Pettson och Findus i interaktivt ljusspel på Götaplatsen

En bild tagen när Julstaden invigdes 2012.
En bild tagen när Julstaden invigdes 2012. Bild: Jessica Bentsen

Kostat två miljoner

Eftersom Götaplatsen inte kommer lysas upp blir det inte heller någon invigningsceremoni i övrigt.

Kan man inte ha en annan sorts invigning?

– Det hade man väl kunnat ha, nu har man valt att göra så här, säger Stefan Gadd, och påpekar att fackeltåget bara ägt rum en gång.

Det har kostat Göteborg & co cirka två miljoner kronor att sätta upp och ta ner ljusinstallationerna på de tre samlingsplatserna. Förra året flyttades pengar från Kulturkalaset till Julstaden just för detta ändamål, säger Stefan Gadd.

– Klart det är en fråga om ekonomi. Ljusinstallationerna var en ganska tung bit rent ekonomiskt. Det funkade så länge andra var med och betalade, men nu måste vi bestämma oss – ska vi fortsätta eller använda pengarna till att marknadsföra hela julstaden, frågar Stefan Gadd retoriskt.

Ny turistsäsong

I år kommer Göteborg & co alltså göra mindre själv och i stället fokusera på PR för andra utförare. Det handlar bland annat om olika marknader, den sjungande julgranen och kyrkokonserter. Göteborg & co kommer dock belysa ett fyrtiotal träd längs Avenyn samt ljussätta sex broar.

ANNONS

Målet är både att locka fler besökare utifrån och att få göteborgarna att stanna hemma.

– Det var ju därför man körde igång detta, för att få en ny turistsäsong i slutet av året, säger Stefan Gadd.

– Jag vågar inte säga exakt mellan vilka år, men under en tioårsperiod fördubblades övernattningarna på hotell under helgerna i december.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS