Det börjar lacka mot jul och det börjar märkas – inte minst i stadsbilden. Men den som sett fram emot en julstad i alla sin prakt kommer sannolikt känna viss besvikelse. För julstaden har bantats.
Förra året projicerades ett ljusspel med barnboksfigurerna Pettson och Findus på Konstmuseets fasad vid Götaplatsen i samband med att Julstaden Göteborg invigdes. Ett fackeltåg ledde upp till Götaplatsen och det bjöds också på en eldshow.
I år kommer varken detta ljusspel eller de på Gustav Adolfs torg respektive Bältespännarparken återkomma. Bakgrunden är att medfinansieringen som staden fått från fastighetsägare och näringsidkare till stora delar successivt försvunnit.
– Nu har flera fastighetsägare valt att göra permanenta ljussättningar av sina egna byggnader i stället, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & co.
LÄS MER:Pettson och Findus i interaktivt ljusspel på Götaplatsen
Kostat två miljoner
Eftersom Götaplatsen inte kommer lysas upp blir det inte heller någon invigningsceremoni i övrigt.
Kan man inte ha en annan sorts invigning?
– Det hade man väl kunnat ha, nu har man valt att göra så här, säger Stefan Gadd, och påpekar att fackeltåget bara ägt rum en gång.
Det har kostat Göteborg & co cirka två miljoner kronor att sätta upp och ta ner ljusinstallationerna på de tre samlingsplatserna. Förra året flyttades pengar från Kulturkalaset till Julstaden just för detta ändamål, säger Stefan Gadd.
– Klart det är en fråga om ekonomi. Ljusinstallationerna var en ganska tung bit rent ekonomiskt. Det funkade så länge andra var med och betalade, men nu måste vi bestämma oss – ska vi fortsätta eller använda pengarna till att marknadsföra hela julstaden, frågar Stefan Gadd retoriskt.
Ny turistsäsong
I år kommer Göteborg & co alltså göra mindre själv och i stället fokusera på PR för andra utförare. Det handlar bland annat om olika marknader, den sjungande julgranen och kyrkokonserter. Göteborg & co kommer dock belysa ett fyrtiotal träd längs Avenyn samt ljussätta sex broar.
Målet är både att locka fler besökare utifrån och att få göteborgarna att stanna hemma.
– Det var ju därför man körde igång detta, för att få en ny turistsäsong i slutet av året, säger Stefan Gadd.
– Jag vågar inte säga exakt mellan vilka år, men under en tioårsperiod fördubblades övernattningarna på hotell under helgerna i december.