I Hamnbaneprojektet Eriksberg-Pölsebo ingår att anlägga en 1,1 kilometer lång tunnel vilket ska ge rum för fler bostäder – här syns tunnelmynningen vid Krokängsparken.
I Hamnbaneprojektet Eriksberg-Pölsebo ingår att anlägga en 1,1 kilometer lång tunnel vilket ska ge rum för fler bostäder – här syns tunnelmynningen vid Krokängsparken. Bild: Trafikverket

Skanska bygger ut Hamnbanan på Hisingen

Byggjätten Skanska kommer att bygga ut Hamnbanan på Hisingen på sträckan Eriksberg-Pölsebo. Kontraktet med Trafikverket är värt 1,3 miljarder kronor.

ANNONS
|

GP har tidigare skrivit om utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg, som har som syfte att öka kapaciteten för godstrafiken till hamnen. Sedan tidigare står sträckorna Pölsebo–Skandiahamnen, Kville bangård och Marieholmsbron färdiga. Eriksberg–Pölsebo är den 1,9 kilometer långa sträcka som går ungefär mellan Eriksbergs köpcentrum till Älvsborgsbron – alltså i närheten av den omfattande bostadsbebyggelse som skett i området de senaste decennierna. I projektet ingår en 1,1 kilometer lång tunnel, vilket frigör yta för att bygga 2 000 bostäder.

Projektet innehåller flera känsliga delar – bland annat handlar det om att ta hänsyn till känslig natur i Krokängsparken. Nu står det klart att av de bolag som fick lämna anbud så vann Skanska.

ANNONS

Tekniskt komplicerat

– Det här är ett spännande projekt med många ingående tekniskt komplicerade delar, säger Kenneth Wahlqvist, avdelningschef för Stora projekt väst på Skanska Sverige.

– Det är ett stort mark- och grundläggningsarbete och i projektet ingår en bergtunnel och det är mycket betongarbeten. Det är kul att få bygga nästa etapp på Hamnbanan, den är ju en viktig länk för hela transportsystemet i Sverige.

Byggstart i form av projektering kommer att ske nu under hösten, men framför allt nästa vår kommer boende att kunna märka att bygg- och anläggningsprojektet är igång.

– Vi kommer att flytta befintlig järnväg för att möjliggöra anslutning i båda ändar. Och vi kommer att sätta upp inhägnader och det kommer att ske ledningsomläggningar och schaktning som pågår. Arbetet kommer att märkas vid Säterigatan.

Ny fotbollsplan

Som en del i projektet ingår också att anlägga nya gång- och cykelbanor och en ny konstgräsplan och klubbhus åt Eriksbergs IF.

– Den verksamheten har redan flyttat. Den nya konstgräsplanen och klubbhuset kommer att stå färdig till 2024, när hela projektet står färdigt.

Redan i december 2023 ska tågtrafiken börja rulla på den nya sträckan enligt planen, medan allt står färdigt i juni 2023.

Enligt Kenneth Wahlqvist kommer Skanska tillsammans med Trafikverket var noggranna med att ha en fortsatt dialog med de närboende.

ANNONS

– Trafikverket har haft en god dialog med närboende, vi är måna om att fortsätta den.

Från Trafikverket har man följande att säga om valet av Skanska:

– Vi känner trygghet att jobba med Skanska i detta projekt, säger den ansvarige projektledaren på Trafikverket, Björn Ållenberg.

Fakta: Hamnbanan

Syftet är att öka godskapaciteten till och från Göteborgs hamn, som är Nordens största hamn. Med utbyggnad av dubbelspår på sträckorna Pölsebo–Skandiahamnen, Kville bangård, Marieholmsbron och nu Eriksberg–Pölsebo förbättras trafikflödena och genom tunneln i det sista projektet frigörs mark för bostäder. En sträcka som saknar finansiering för dubbelspår är Eriksberg–Kville.

ANNONS