Fotot ska vara taget inifrån oljetankern Stena Impero under söndagen, material som tillhandahållits av den iranska nyhetsbyrån Fars, rapporterar Reuters.
Fotot ska vara taget inifrån oljetankern Stena Impero under söndagen, material som tillhandahållits av den iranska nyhetsbyrån Fars, rapporterar Reuters. Bild: HANDOUT

Stena Bulks vd: "Vi har stoppat all trafik"

Inget av Stena Bulks fartyg får efter Irans beslagtagande av oljetankern Stena Impero färdas in i Hormuzsundet. Säkerhetsåtgärden följer på det oklara läget som råder i Omanbukten sedan incidenten i fredags.
– Just nu är det osäkert om våra brittiskflaggade fartyg ens får gå in i sundet, säger Stena Bulks vd Erik Hånell till GP.

ANNONS
|

Den svenskägda oljetankern Stena Impero har sedan i fredags befunnit sig i iransk ägo och uppges för tillfället vara förtöjd strax norr om Hormuzsundet i hamnstaden Bandar Abbas.

Ingen kontakt med besättningen

Initialt ska den 23 man stora besättningen beordrats att stanna kvar på oljetankern av iranska myndigheter. Hur personalen mår och hur de blir behandlade vet dock ännu inte Imperos ägare Stena Bulk.

– Vi har ännu inte fått någon direktkontakt med besättningen och vi väntar fortfarande på besked om att få gå ombord, säger Stena Bulks vd Erik Hånell.

Stena Bulks vd Erik Hånell.
Stena Bulks vd Erik Hånell. Bild: Dan Ljungsvik

Stenachefen hade hoppats att få tillgång till personalen redan under söndagen, detta efter att rederiet gjort en formell begäran hos Iran. Men sedan landet bekräftat att man tagit emot Stena Bulks förfrågan har det varit tyst.

ANNONS

– Vi har inte fått någon information om vad tanken är från de iranska myndigheterna. Det som vi känner till har kommit till via den internationella medierapporteringen, säger Erik Hånell vidare.

Under måndagen dök dock det första fotot upp inifrån fartyget, vilket visar delar av Stena Imperos besättning. Bakom materialet, som ska vara bevis på att personalen är i säkerhet, står nyhetsbyrån Fars, som är tätt sammankopplad med den iranska regimen.

– Det känns fruktansvärt att de sitter där. De är ju där som våra representanter, men med en helt annan tänkt sysselsättning än att sitta där på det här sättet, säger Erik Hånell till TT efter att ha fått se materialet.

Eskalerande konflikt

Situationen i Omanbukten och Persiska viken har under våren blivit allt mer ansträngd. Flera oljetankrar har saboterats, vilket USA återkommande beskyllt Iran för. Iran själva förnekar all inblandning.

Beslaget av Stena Impero skedde i sin tur bara veckor efter att en iransk oljetanker stoppats av brittisk marin i Gibraltar. För Stena Bulks vd Erik Hånell gäller det nu att hålla en armlängds avstånd från den eskalerande konflikten mellan Iran och väst.

– Vi vill inte vara inblandade i de här diskussionerna.

Stoppar all trafik

Bristen på direktkontakt och den bakomliggande geopolitiska konflikten har nu tvingat Stena Bulk att avbryta färder in i Hormuzsundet.

ANNONS

– Vi har stoppat all trafik för tillfället tills vi har full kontroll på situationen. Vi tar nu beslut timme för timme om hur vi ska agera med brittiskflaggade fartyg som mer eller mindre är beordrade att stanna utanför sundet, säger Erik Hånell.

Fakta: Konflikten med Iran

I maj 2018 fullföljer USA:s president Donald Trump sitt vallöfte om att lämna Iranavtalet, den internationella överenskommelsen om sanktionslättnader i utbyte mot att Iran skalar ned sitt kärnenergiprogram.

12 maj: Fyra oljetankrar saboteras i Persiska viken. USA:s nationelle säkerhetsrådgivare John Bolton lägger skulden på Iran, som kategoriskt förnekar inblandning.

13 juni: Ytterligare två tankrar saboteras i Omanbukten. Återigen anklagar USA Iran, som även denna gång nekar.

20 juni: Irans revolutionsgarde skjuter ner en amerikansk drönare som enligt Iran befunnit sig över iranskt territorium. USA hävdar att den befann sig i internationellt luftrum vid nedskjutningen.

4 juli: Den iranska supertankern Grace 1 stoppas av den brittiska marinen och polisen i Gibraltar med 2,1 miljoner fat olja ombord. Den misstänks ha varit på väg till Syrien med olja i strid med EU:s sanktioner.

11 juli: Tre till fem iranska fartyg närmar sig enligt den brittiska regeringen tankern British Heritage och försöker få den att ankra i iranskt vatten. Iran nekar till anklagelserna.

14 juli: Det Panamaflaggade fartyget Riah försvinner från radarsystem för övervakning av sjötrafik. Fartyget förs till Iran, anklagats för att ha smugglat bränsle i Persiska viken.

18 juli: USA skjuter enligt president Donald Trump ned en iransk drönare i Hormuzsundet. Irans vice utrikesminister Seyed Abbas Araghchi säger i ett uttalande att ingen iransk drönare har blivit nerskjuten.

19 juli: Iranska revolutionsgardet beslagtar den brittiskflaggade svenskägda tankern Stena Impero.

19 juli: Beväpnade män bordar den brittiskägda Liberiaflaggade tankern Mesdar. Tankern tillåts senare fortsätta sin färd.

Källa: TT

ANNONS