Haverikommissionen: Planet gick i delar innan det nådde marken

Samtliga nio personer, sju män och två kvinnor, omkom när ett mindre sportflygplan kraschade på söndagseftermiddagen. Alla de avlidna var hemmahörande i Norr- och Västerbotten. Det står nu klart att planet gick i delar innan det nådde marken.

ANNONS
|

Planet lyfte från Umeå flygplats klockan 13.33 och flygtornet fick haverilarmet klockan 14.12. En kort filmsekvens som Aftonbladet kommit över visar hur planet störtar till synes vertikalt, rakt ned med nosen först. Ombord satt en grupp fallskärmshoppare.

Vid en presskonferens på måndagseftermiddagen uppger polisen att det var sju män och två kvinnor som omkom. Närmare information kommer att lämnas när de omkomnas identitet är fastställd, vilket väntas bli under veckan.

– Det vi kan säga är att samtliga på passagerarlistan har svenskt medborgarskap. En av dem har även har amerikanskt medborgarskap, uppger Hélen Kelly från polisen.

Hans Ytterberg vid Statens haverikommission säger att flygplanet har separerat i luften.

ANNONS

– Vad vi kan säga så här långt med utgångspunkt i filmer och i de vrakdelar som vi studerat och deras placering i terrängen, kan vi dra slutsatsen att delar av flygplanet har separerat i luften.

– Närmare vilka delar exakt kommer vi inte att kommentera. Flygplanet var inte helt när det nådde marken, säger Hans Ytterberg.

Grönt ljus för tre veckor sedan

Transportstyrelsen meddelar i ett pressmeddelande att olycksplanet hade ett luftvärdighetsbevis, som intygar att det är servat och underhållet som det ska, utfärdat den 25 juni 2019.

Det finns ytterligare två flygplan av samma modell registrerade i Sverige. Ytterligare två fallskärmsklubbar använder modellen och Svenska Fallskärmsförbundet har sedan tidigare stoppat flygningarna med dem. Transportstyrelsen drar nu in planens luftvärdighetsbevis.

"Kommer inte att spekulera"

Hans Ytterberg säger att haverikommissionens arbetet kommer att fortsätta under en längre tid framöver.

– Vi kommer att ha en så stor transparens som möjligt kring arbetsprocessen. Men vi kommer inte att spekulera kring vad som har hänt, inte öppet pröva hypoteser. Vi gör ett internt analysarbete som sedan redovisas i en slutrapport.

Planet hade inte en svart låda. Därför kommer utredarna till stor del behöva utgå från vittnesuppgifter och inspelningar. Hans Ytterberg vid haverikommissionen nämner vid presskonferensen möjligheten att gå igenom eventuella kroppskameror. Mobiltelefoner, surfplattor och liknande skulle kunna visa höjd och position.

ANNONS

Polisen vill inte säga något om huruvida man hittat sådan utrustning.

Hans Ytterberg uppger att man under den närmsta tiden kommer att fortsätta arbetet med att samla ihop vrakdelarna.

– Så snart som möjligt kommer vi att transportera delarna till våra undersökningslokaler i Strängnäs. Jag kan inte säga när detta sker, men inom de närmaste dagarna. Där kommer vi att titta på eventuella saker som har gått sönder. Och på brottytorna, säger han.

Australisk modell

Svenska utredare står också i kontakt med australiska och amerikanska kollegor. Flygplansmodellen, Gipps Aero GA8 Airvan, är australisk med USA-tillverkad motor.

Svenska Fallskärmsförbundet (SFF) stoppar nu tillfälligt alla fallskärmshoppningar med plan av samma modell, enligt Per-Olov Humla, ordförande för SFF.

– I samband med en sådan här otroligt allvarlig olycka är det självklart att vi stannar upp och att vi reflekterar över vad det är som har hänt. Det vore snarare väldigt oansvarigt om vi bara säger att vi fortsätter att lasta i hoppare i maskinen som om inget har hänt, säger han.

Plan av den olycksdrabbade modellen är i regel knappt nio meter långa, med propeller på nosen. Tillverkaren skriver till TT att man är beredd att bidra till utredningen.

"Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter", skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår.

ANNONS

Nära flygplatsen

Planet kraschade på ön Storsandskär som ligger två kilometer från banänden på Umeå flygplats, i Umeälvens delta.

Enligt Christer Björkman vid Umeåregionens brandförsvar hade allmänheten samlat ihop båtar och hjälpte blåljuspersonalen över till ön.

– Det var jättehjälpsamt och jag är tacksam för det, säger Christer Björkman.

LÄS MER:Flygexpert: Ovanligt allvarlig olycka

Vittne: Tragiskt

Ett vittne till händelsen berättar för GP att hon brukar kunna se fallskärmshopparna, men att hon den här gången uppmärksammade ett konstigt ljud. Då såg hon planet falla.

– Vi var fem personer som såg det. Först tänkte jag att det måste vara någon form av uppvisningsflyg där planet spinner rakt ner mot marken.

Planet försvann ner i träden, men gruppen hörde inget ljud från själva kraschen.

– Antagligen hörde vi det inte för att det var så mycket skog mellan oss och planet. Långt efteråt segnade den andra vingen ner som ett löv i vinden. Vi förstod direkt att personerna i planet knappast kan ha överlevt.

Vad tänkte du när du insåg vad det var du bevittnade?

– Jag tänkte: fyfan, stackars människor. Jag förstod att det inte fanns någon chans för dem att ta sig ur planet på grund av de krafterna som tar vid. Just nu kan jag bara tänka på hur tragiskt det här är för de anhöriga och för fallskärmshopparklubben.

ANNONS

Vingarna intakta

Vittnet som GP har talat med berättar att planet såg ut att tappa en vinge.

Statens Haverikommission hade inledningsvis personer som varit på nedslagsplatsen som konstaterade att vingarna satt kvar på olycksplanet. Dessa uppgifter ändrades under måndagen då kommissionen för DN bekräftade att en vinge bröts sönder i luften.

– Det stämmer. En del av ena vingen fanns inte vid vraket utan den har hittats på annan plats. Den har brutits av i luften, säger Peter Swaffer från Statens Haverikommission, om är den myndighet som utreder flygolyckor, till DN.

En man som DN pratat med bor i närheten tittade upp mot himlen och såg planet flyga okontrollerat, med ett tygstycke som hängde utanför. Han uppfattade det som en fallskärm.

– Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger avdelningschef Peter Swaffer.

"Väldigt trasigt"

Planet störtade ned mitt på ön, en bit ifrån närmaste bebyggelse.

– Det är lite svårtillgänglig terräng; lite bergigt, snårigt och skogigt. De sade det de som kom fram att planet gått ned i marken, säger räddningstjänstens inre befäl Conny Qvarfordt till TT.

– Vad jag förstod var det väldigt trasigt.

ANNONS

På den sista noteringen på Flightradar24 befann sig planet på drygt 4 100 meters höjd innan det störtade till synes okontrollerat.

– Man brukar klättra som högst till den höjden för att släppa fallskärmshoppare. Högre kan man inte gå utan syrgas, säger Peter Schwaffer till Aftonbladet.

Enligt Västerbottens-Kuriren inträffade olyckan under en hoppardag som Umeå fallskärmsklubb anordnar med jämna mellanrum under säsong som sträcker sig från vår till höst.

De omkomna var medlemmar i klubben, hoppare och pilot. Ingen av dem som fanns ombord på planet var förstagångshoppare och inte heller någon från allmänheten som skulle göra ett tandemhopp.

Sjukvårdspersonal ryckte efter olyckan ut till ön med både båt och helikopter. Hjälporganisationer förberedde också ett omhändertagande av de som behövde hjälp och stöd.

Rör inte vrakdelar

Tågtrafiken stoppades under eftermiddagen förbi Umeå på polisens begäran, enligt Trafikverket. Tåg som färdas söderut passerar olycksplatsen på motsatt strandkant från ön.

Swedavia uppger att planet är ett GippsAero GA8 Airvan, en flygplansmodell som i regel är knappt nio meter lång, med propeller på nosen.

Flygplanet var enmotorigt, vilket är den mest olycksdrabbade typen. Men olyckor med just fallskärmsflyg är ovanliga.

– Fallskärmshoppning är mindre haveribelastat. Man befinner sig inom räckvidd till fältet, så man kan nödlanda. Man har också bättre koll på vädret, så man kan avbryta flygningen, säger Hans Kjäll till Västerbottens-Kuriren.

ANNONS

Polisen uppmanar alla som hittar något som ser ut som en flygplansdel eller något annat som kan tänkas ha med olyckan att göra – på land eller i älven – att ta kontakt med myndigheten, utan att röra det de hittar.

Olycksutredningen kan ta upp till 12 månader

Nu utreds händelsen av Statens haverikommission, som varje år utreder ungefär femton flygolyckor och allvarliga tillbud.

Vanligtvis tar olycksutredningar upp till tolv månader. Om det är så att man behöver hämta in information från tillverkare utomlands kan utredningen av vad som hänt komma att fördröjas enligt Peter Swaffer.

TT: Vad brukar orsaka flygolyckor?

– Antingen handhavandefel, att piloten inte gör det den ska, eller ett tekniskt problem som man inte klarar av att reda ut. Om flygplanet ligger på maxvikt så minskar möjligheten att reda ut det tekniska problemet.

"100 gånger större risk att flyga privatplan"

Flygkraschen är en av de dödligaste i Sveriges historia, sett till civila flygolyckor.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll säger till SVT att olycksrisken är betydligt högre i privatflygplan än i kommersiella flyg.

– Det kan vara upp till 100 gånger större risk att flyga privatflygplan, dess olika grenar i genomsnitt, än att åka som passagerare i linjefarten.

Enligt Hans Kjäll skiljer sig säkerheten på privatflyg och linjeflygfart kraftigt.

ANNONS

– För det första är planet byggt efter enklare regler än transportkategorin. Sedan har piloten en lägre utbildningsnivå, den är ofta lägsta nivån av motorflygcertifikat, säger han till SVT.

I Sverige finns ytterligare två plan i bruk av samma modellen som planet som störtade i går.

Kondoleanser till de omkomnas familjer och närstående

Den svenska kungafamiljen har skickat sina kondoleanser:

”Min familj och jag sänder våra tankar till de förolyckades familjer och närstående”, säger kungen i ett uttalande på hovets hemsida.

På regeringens hemsida har statsminister Stefan Löfven kommenterat olyckan:

"Det är med stor sorg som jag mottagit beskedet om det störtade flygplanet utanför Umeå. Jag tänker på de omkomna och deras anhöriga i denna svåra stund. Regeringen är i nära kontakt med berörda myndigheter och det är nu viktigt att utreda orsaken."

Två kriscenter upprättades under söndagen av Svenska kyrkan och Umeå kommun för att möta de som behövde stöd. Ett center upprättades vid Umeå flygplats för de närmaste anhöriga, och ett för vittnen vid Ålidhemskyrkan. Under gårdagen sökte ett 60-tal personer stöd i kyrkan.

Kommunen flaggar under måndagen på halv stång för de omkomna. Klockan 19.00 kommer en minneshögtid att hållas i Umeå Stads kyrka i centrala Umeå.

LÄS MER:Fakta: Flygolyckor i Sverige

Flygolyckor i Sverige:

Flygolyckan i Umeå den 14 juli 2019 är den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. Nio personer omkom.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige inträffade i november 1964 i Ängelholm. 31 människor omkom, däribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den näst allvarligaste flygolyckan på svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan från Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför Barsebäck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – när ett Vickers Viscount från Linjeflyg störtade i ett radhusområde i Kälvesta utanför Stockholm. Planet var på väg från Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning på stabilisatorn.

I maj 1989 omkom 16 personer när ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Även den gången fanns flera riksdagsmän bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nämnas John-Olle Persson, nyutnämnd generaldirektör för AMS.

I krigstid inträffade också flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan på Hållö i Bohuslän efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva människor i två flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet Måkläppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan där ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 på Milano-Linate flygplatsen i Italien. Då kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer på startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

Källa: TT

ANNONS