Fotografiska på stadsgården i Stockholm.
Fotografiska på stadsgården i Stockholm. Bild: Henrik Montgomery/TT

Göteborg behöver inte Fotografiska

Fotografiska öppnar en pop up-butik i Göteborg. GP:s kulturchef Björn Werner tycker det kan räcka så.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Det har funnits en stor fördel med att Fotografiska inte har valt att satsa på Göteborg. Hemmen i den nervösa medelklassens högborg Majorna har inte i närheten av lika monotona väggbonader som i huvudstaden. Visst, de flesta har nog minst en gammal skolplansch med bilder på ett eller annat blad. Men det finns, även om det är svårt att tro, faktiskt göteborgare som gått hela liv utan att behöva se vare sig Russel James androgyna foto av Scarlett Johansson eller Vee Speers bild på flickan som blåser såpbubblor ur serien ”The birthday party”. Den tiden riskerar nu att vara över.

ANNONS

LÄS MER:Fotografiska öppnar butik i Göteborg

I dagarna uppstår nämligen Fotografiska, Sveriges kanske mest kommersiella museum, i Göteborg. Och när de gör det, gör de det sin vana trogen med pengarna i fokus - med en pop up-butik istället för med sina faktiska samlingar. Det är inget att förvånas över, som de flesta stockholmare redan vet är Fotografiska mer en livsstilscentral än en kulturverksamhet: ”Butiken är väldigt mycket vår själ” som museets presschef själv säger till GP.

Jo, tack. När fritt inträde på statliga museum återinfördes den 1 februari 2016 var de flesta glada, utom Fotografiskas grundare Per och Jan Broman. De valde istället att anmäla reformen till Konkurrensverket. Logiken: staten konkurrerade, genom att släppa in allmänheten gratis, på orättvisa villkor med de privata konsthallarna som tjänade sina pengar på dyra inträden. En kultursyn som är talande för Fotografiska. För att man ska kunna tjäna stora pengar på att visa konst för allmänheten är ingen självklarhet, privat eller inte. Många stora internationella museum som inte drivs statligt gör det baserat på generösa donationer och en vilja att sprida kultur – inte för att bygga en kommersiell plattform för faktiska intäkter.

LÄS MER:Lars Tunbjörk fångade den svenska folksjälen

Men ur Fotografiskas perspektiv är deras nuvarande agerandet logiskt. Istället för att utsätta sin affärsidé för risker i Sverige genom att öppna museum i exempelvis Göteborg etablerar man istället ett museum i Estlands huvudstad Tallinn där inträdet är 10 euro för estniska medborgare och 14 euro för turister. Med tanke på att snittlönen efter skatt i Estland är 950 euro är det inte otroligt att det är tillfälliga besökare och stadens rikare skikt som förväntas komma, inte allmänheten.

ANNONS

Det är inte en verksamhet eller inställning Göteborg behöver mer av. Butiker finns det för övrigt redan gott om.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS