Från säljpremiären i Nordstan tidigare i april. Musikern Magnus Johansson och Caroline Sandberg från Göteborgs Operan är nya ambassadörer för majblomman. Här köper Magnus sina första blommor för i år av Siri och Elliot Liljeberg
Från säljpremiären i Nordstan tidigare i april. Musikern Magnus Johansson och Caroline Sandberg från Göteborgs Operan är nya ambassadörer för majblomman. Här köper Magnus sina första blommor för i år av Siri och Elliot Liljeberg Bild: Anders Ylander

Populärt att swisha för majblomman – bankerna hängde inte med

I år kan man för första gången betala sin majblomma via Swish. Det nya betalsättet har varit populärt – kanske lite för populärt. Redan första dagarna efter säljstart blev de digitala överföringarna för mycket för banksystemet.

ANNONS
|

Torsdagen den 11 april drog årets försäljning av majblomman igång. I ungefär två veckor (inget fast slutdatum sätts) säljer runt 70 000 skolbarn i landet den vita och gröna blomman för att samla in pengar till utsatta barn.

Pengarna går till exempel till att täcka kostnaderna för vinterkläder, glasögon och skor till barn som lever under fattiga förhållanden i Sverige.

Läs mer: Så här ser årets majblomma ut

Nytt för i år är att man kan betala sina blommor med Swish. Barnen som säljer har en bild på en QR-kod i sin väska som köparen kan scanna för att betala.

ANNONS

Varje barn har en unik kod och i majblommans app kan de sedan följa sin digitala försäljning utöver att räkna kontanter.

"Bankerna hängde inte med"

Och Swish-försäljningen har fungerat kanske lite för bra.

– Det blev en liten chock för bankerna hur otroligt bra folk är på att swisha och barnen på att sälja majblommor. De överträffade alla förväntningar och sålde så ruskigt intensivt att bankerna inte hängde med, berättar Liv Landell Major, pressekreterare och kommunikatör för Majblommans Riksförbund.

Liv Landell Major, pressekreterare och kommunikatör för Majblommans Riksförbund.
Liv Landell Major, pressekreterare och kommunikatör för Majblommans Riksförbund. Bild: Anna Sigvardsson Högborg

Följderna blev att försäljningar inte uppdaterades i appen som de skulle och att inte alla barn kunde se vad de hade sålt för. Problemet pågick framför allt de första dagarna efter säljstart, men ska nu vara åtgärdade.

Enligt Liv Landell Major har även transaktionerna gått igenom som de ska.

– Man behöver inte vara orolig, men är man det kan man ringa till oss på Majblommans Riksförbund så hjälper vi till, säger hon.

Förra året samlade man in 66 miljoner kronor på försäljningen, men vad man har sålt för hittills i år avslöjas inte än.

– Det vi kan se är att vi har haft massor av aktivitet digitalt, säger Liv Landell Major.

Läs även: Nu är det säljstart för årets majblomma

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS