GP köper in sig i nöjesguide

ANNONS
|

Djungeltrumman ges ut både som en sajt på nätet och som tryckt tidskrift sex gånger per år. Målgruppen är unga vuxna i åldrarna 18-34 år. Och syftet är att vägleda genom Göteborgs nöjes- och uteliv. Sajten är uppbyggd kring en klubbguide.

Nu säljer bolagets grundare Jesper Strömqvist och Jens Wearn 43 procent till två av Stampens bolag. Aktieposten delas lika mellan Göteborgs-Posten och Stampens nyamediebolag Mktmedia som arbetar med utvecklingsuppdrag för alla tidningar i koncernen.

Affären uppges skapa förutsättningar för Djungeltrumman att etablera sig i Malmö och bygga ut verksamheten i Göteborg och i Stockholm. Men med tanke på Mktmedias ägarroll umgås sannolikt Stampenkoncernen med planer på etableringar på fler orter.

ANNONS

Det tyder också formuleringen på i bolagsordningen i det nystartade bolaget Djungeltrumman AB:

"Bolaget skall producera lokala, kvalitativa och nyskapande guider till kultur- och nöjesliv, tillsammans med redaktionellt material riktat till unga vuxna i de orter där Djungeltrumman är aktivt samt därmed förenlig verksamhet."

Verksamheten har fram tills nu bedrivits som ett handelsbolag. Och en koll hos kronofogden visar att det inte har varit så enkelt att få den att gå ihop ekonomiskt. Handelsbolaget har tre noteringar om obetalda skatter på totalt 90 875 kronor i år.

Enligt Djungeltrummans egna uppgifter har sajten 38 000 besökare per månad. Sajten har funnits i fyra år.

ANNONS