Göteborgsbolagen JOAB och Powercell Sweden AB har i samarbete med det lokala renhållningsföretaget Renova och Scania inlett en gemensam utveckling av en elektrisk sopbil.
Det unika med elsopbilen är att framdrivning, lastning och komprimering av soporna sker med hjälp av el som produceras av bränsleceller. Något som kommer göra stor nytta, enligt Hans Zackrisson, chef för fordonsutveckling på Renova.
– Elektrifiering med hjälp av bränsleceller som drivs av vätgas är ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som soplastbilar, säger han i ett uttalande.
Samma lastkapacitet
Varken räckvidd, drifttid eller lastkapacitet kommer att påverkas av den nya tekniken.
– Med hjälp av bränsleceller och vätgas kan vi elektrifiera tunga transportfordon utan att förlora lastkapacitet eller räckvidd och med en tankningstid som inte skiljer sig nämnvärt från fossildrivna fordon, säger Andreas Bodén, försäljningschef på Powercell.
LÄS MER:Nu kommer de självkörande fordonen på bred front
Den bränslecellsdrivna sopbilen beräknas levereras i slutet av 2019 eller i början av 2020 och är tänkt att trafikera Göteborgs gator.
De fyra aktörerna har beviljats bidrag från Energimyndigheten för projektet. Dessutom medverkar även Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i projektet med insamling av data.
Det här är första gången som en elektrifiering kommer att ske med hjälp av just bränsleceller, för Renovas del.