Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1,5 miljard behövs innan trängselskatt

Cirka 1,5 miljard måste investeras i olika åtgärder för kollektivtrafiken innan någon trängselskatt kan införas i Göteborg.

Det här förklarade Per Bergström Jonsson expert och en av projektledarna för trängselskatteutredningen i Göteborg. Han framträdde vid ett seminarium på tisdagskvällen i Göteborg där också flera av landets främsta experter på trängselskattesystem talade.

- Belastningen på kollektivtrafiksystemen är så stor i Göteborgsområdet att det behövs cirka 575 miljoner för satsningar av olika slag på bussfiler, förlängda perronger på pendeltågstationer och andra åtgärder för att klara framkomligheten. Dessutom behövs en miljard till nya spårvagnar och tåg. Dessa pengar finns inte i dag men måste tas fram innan ett trängselskattesystem kan sjösättas . Vår bedömning är att det kan ske tidigast 2013.

Per Bergström-Jonsson konstaterade också att mellan 2,60 och 2,80 kronor går åt per fordonspassage för att betala systemet med trängselskatter och att det kostar extra att ta betalt av utländska långtradare:

- Vi behöver då mer teknik i form av radiomottagare som kan registrera utländska långtradare när de passerar.

Magnus Nilsson, trafikexpert hos Naturskyddsföreningen, menade däremot i sitt anförande att det finns öppningar för att ta ut avgifter av utländsk tung trafik:

- Jag har studerat EU-direktiv och det skall vara tillåtet att ta ut avgifter bland annat vid passage under eller över Göta älv. Däremot är det mer tveksamt om man kan ta tre gånger högre avgift av en långtradare än av en personbil. Det står i strid med EU-direktiv.

Magnus Nilsson avslöjade också att det är en lagändring på gång som kan innebära att man från 2011 kan ta ut trängselavgifter regionalt utan att hela tiden riksdagen fattar beslut. Ett förslag till ändring av grundlagen är på väg:

- Det innebär att både trängselavgifter och parkeringsavgifter räknas som skatt och region eller kommun kan få bemyndigande att ta ut sådana avgifter.

Två av ladets främsta experter på trängselavgifter, Jonas Eliasson professor vid KTH och trafikforskaren Karin Brundell-Freij, deltog på seminariet och bägge förklarade att om ett trängselskattesystem skall vara trovärdigt måste man se till att inte högre avgifter än de som behövs tas ut och trängselskatter får inte bli någon allmän fiskal avgift eller skatt:

- Om man försöker ta ut mer än vad som exakt behövs för en viss åtgärd riskerar man att acceptansen sjunker snabbt liksom trovärdigheten, menade Jonas Eliasson. Samtidigt är det viktigt att man lägger mycket arbete på utformningen av ett system som är anpassningsbart till förändringar. Det system som infördes i Stockholm var det artonde förslaget.

Karin Brundell-Freij påpekade också att när trängselskatterna infördes i Stockholm valde bara varannan bilist att i stället åka kollektivt. Resten valde något annat, stannade hemma, samåkte eller hittade andra vägar att åka.

Erfarenheten visade också att framför allt andra resor än arbetsresor påverkades mest, bland annat inköpsresor, utflykter och besöksresor.

Mest läst