Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    1 400 kronor kilot för första färskpotatisen

    Första färskpotatisen har sålts – för 1 400 kronor kilot. På förmiddagen gick 30 kilo frilandsodlad Bjärepotatis under klubban.

    Det var första gången som organisationen Svensk potatis ställde till med auktion på färskpotatis.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Det är ingen rekordtidig skörd, men det är mycket tidigt. Normalt brukar det vara i början eller mitten av maj, säger Lars Elofsson på Svensk potatis.

    30 kilo färskpotatis gick under klubban. De auktioneras ut i tre gånger tio kilo.

    De 11 grossister, hotell och affärer som deltog i auktionen började lite försiktigt.

    De första tio kilona såldes för 500 kronor kilot. De köptes av en Hemköpbutik i Stockholm.

    Nästa tio klubbades för 910 kronor kilot. Köpare var en livsmedelsaffär i Höganäs.

    De sista kom att kosta 1 400 kronor kilot. Köpare var Hotell Skansen i Båstad på skånska Bjärehalvön. Hotellet kan skryta med att det är närodlat. För den första färskpotatisen kommer så gott som alltid från lantbruk på Bjärebygden.

    I år var det en odlare från Vejby som var först att skörda.

    - Hälften av vad auktionen gick till Bris, Barnens rätt i samhället, alltså drygt 14 000 kronor, säger Elofsson.

    Nu kommer priset på färskpotatis att ligga högt under en dryg vecka.

    - Men om det goda vädret och värmen håller i sig lär priset bli mera konsumentvänligt redan till Valborg, spår Lars Elofsson.

    Även om färskpotatisen börjar tas upp så tidigt i år kommer skörden att räcka hela sommaren, tror Elofsson.

    - Det har inte varit allt för kallt. Ingen frost och lagom fuktigt. Så att så här långt ser det bra ut, säger han.

    Varför ställer ni till med auktion?

    - Det är ett jippo så klart. Men färskpotatisen är en vårprimör som många ser fram emot. Premiären varslar om värme och sommar. Det är ett bra att väcka extra uppmärksamhet kring något efterlängtat. Och så går en del pengar till bra saker också, säger Lars Elofsson.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.